دوره 16، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1400 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 44-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (607 مشاهده)
مقدمه: یکی از شیوه های مرسوم آموزشی در دانشکده های دندانپزشکی، تدریس واحد درسی توسط چند استاد است که نقاط قوت و ضعفی دارد. هدف این پژوهش ارزیابی دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی البرز در خصوص این شیوه تدریس در سال 1399 بود.
مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی در میان دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی البرز انجام شد. با استفاده از فرمول حجم نمونه برای برآورد یک نسبت در جمعیت و با در نظر گرفتن مقدار P=0.51 و q=0.49 و دقت 05/0 ، حجم نمونه 385 نفر محاسبه شد که  398 نفر از دانشجویان وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد و از طریق شاخص های آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون t مستقل در نرم افزار spss نسخه 25 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نظر اساتید و دانشجویان این بود که تدریس توسط چند استاد، از یک یا چند رشته تخصصی، به طور معنی داری باعث جذابیت و تنوع مطالب درسی و ارتقاء کیفیت آموزش است (p<0.05) در مقابل آن ها این شیوه تدریس را عامل افزایش حجم بی مورد مطالب درسی می دانستند. (p<0.05) اساتید بر خلاف دانشجویان بر روی برخی از پیامدهای مثبت و منفی تدریس توسط چند استاد از یک رشته تخصصی نسبت به چند رشته تخصصی اختلاف نظر داشتند.
نتیجه‌گیری: تدریس توسط چند استاد، هم از نظر دانشجویان و هم از دیدگاه اساتید، به طور معنی داری باعث افزایش تنوع و جذابیت مطالب درسی و در مقابل عامل افزایش حجم مطالب درسی می شود.
 
متن کامل [PDF 940 kb]   (227 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1400/7/1 | انتشار: 1400/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.