%0 Journal Article %A Beyzaei, P %A Seyfi, N %T Evaluation of Parent's knowledge and Attitude Toward Dental Trauma in 7-12 Years old Children Referred to Pediatric Department of Dental School, Golestan University of Medical Sciences %J Iranian Journal of Pediatric Dentistry %V 17 %N 2 %U http://jiapd.ir/article-1-346-fa.html %R %D 2022 %K %X مقدمه: صدمات دندانی از شایع ترین مشکلات دندانی درکودکان است که اثرقابل ملاحظه ای برسلامت روانی و جسمی کودک دارند.از آنجایی که والدین جزو اولین کسانی هستندکه درمحل حادثه حضور می یابند، آگاهی آنها ازاقدامات اورژانسی،تأثیر به سزایی درپیش آگهی این دندانها دارد.هدف این مطالعه ارزیابی آگاهی ونحوه عملکردوالدین درمواجهه با آسیبهای دندانی کودکان12-7 ساله مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی گرگان بود. مواد وروش ها: دراین مطالعه توصیفی- مقطعی،225 پرسشنامه استاندارد بین والدین کودکان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی توزیع شد.پرسشنامه شامل4 بخش: اطلاعات دموگرافیک،اجتماعی،اورژانسی صدمات دهان ودندان و پیشگیری وکنترل تروما بود. برای بررسی ارتباط میانگین آگاهی باجنسیت،از T-testاستفاده شدو باآزمون ANOVA ،ارتباط بین میانگین نمره آگاهی والدین باهریک ازمتغیرهای سن، تحصیلات وتعداد فرزندان مورد بررسی قرارگرفت.(pvalue <0.05 ) یافته ها: میانگین نمره آگاهی والدین، 9/1±3/3 از13نمره محاسبه شدکه بین مادران وپدران تفاوت معنی داری وجود نداشت.همچنین اختلاف معنی داری بین سن والدین وتعداد فرزندانشان با آگاهی آنها یافت نگردید.ارتباط مستقیم معناداری بین وضعیت تحصیلی والدین و نمره آگاهی نسبت به آسیب های دندانی مشاهده شد(pvalue=0.05). 48% ازوالدین،تاکنون هیچگونه اطلاعاتی درزمینه آسیب های دندانی کسب نکرده بودند،88% از والدین،تمایل به یادگیری کمکهای اولیه دررابطه با ضربات دهان و دندان داشتند. نتیجه گیری: والدین نقش مهمی درمواجهه با آسیب های دندانی کودکان و کنترل آن دارند. باتوجه به میانگین نمره آگاهی بدست آمده،اطلاعات والدین از آسیب های دندانی ناکافی است.فراهم کردن شرایط برای آموزش والدین در زمینه آسیب های تروماتیک، می تواند موجب اقدام به موقع و صحیح در محل حادثه ، بهبود پیش آگهی درمان و درنتیجه کاهش عوارض وهزینه های احتمالی شود. %> http://jiapd.ir/article-1-346-fa.pdf %P 1-11 %& 1 %! %9 Research Article %L A-10-1-141 %+ Iran %G eng %@ 1735-8434 %[ 2022