TY - JOUR T1 - The Role of Trained Mothers in Varnish Fluoride Therapy Program TT - استفاده از مادران آموزش دیده برای انجام وارنیش فلورایدتراپی JF - iapdj JO - iapdj VL - 9 IS - 1 UR - http://jiapd.ir/article-1-32-fa.html Y1 - 2013 SP - 59 EP - 66 KW - Varnish fluoride therapy KW - School based oral health program KW - Preventive dentistry KW - Mothers KW - Educational methods. N2 - زمینه و هدف: یکی از روشهای پیشگیری از پوسیدگی، وارنیش‌فلورایدتراپی است. با توجه به محدودیت‌های دسترسی همه اقشار جامعه به دندانپزشکان و نیز هزینه‌های بالا، واگذاری امور ساده پیشگیرانه به نیروهای حد واسط راهکار مناسبی به نظر می‌آید. نحوه وارنیش فلورایدتراپی به مادران داوطلب پس از دو روش آموزشی در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی:یک مطالعه مداخله‌ای و آموزشی طراحی شد. جمعیت مورد مطالعه، مادران داوطلبی بود که تحصیلات دانشگاهی در حد کارشناسی داشته، و دارای کودک در سن مدرسه بودند. پانزده نفر در این بررسی شرکت نمودند و تحت آموزش با دو روش آموزشی مختلف قرار گرفتند. گروه اول (6 نفر) با فیلم و گروه دوم (9 نفر) با فیلم به همراه جلسه پرسش و پاسخ آموزش دیدند. سپس هر مادر بر روی کودک خود، وارنیش فلورایدتراپی را انجام داد. عملکرد افراد هر گروه تحت ارزیابی قرار گرفت. در پایان با مقایسه میانگین نمره به دست آمده توسط افراد هر گروه کارایی دو روش آموزشی با هم مقایسه شد. یافته ها:هفت نفر از نه نفر مادران در گروه دوم تمامی موارد را بخوبی انجام دادند. میانگین نمره عملکرد درگروه اول 74 و در گروه دوم 97 از حداکثر نمره 100 بود(p value< 0.001). نتیجه‌گیری:نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مادران دارای سطح تحصیلات دانشگاهی که با روش استفاده از فیلم و جلسه بحث آموزش دیده‌اند، می‌توانند به منظور بکارگیری افراد غیر دندانپزشک برای وارنیش فلورایدتراپی، مد نظر قرار گیرند. M3 10.29252/ijpd.9.1.59 ER -