OTHERS_CITABLE ارتباط متغیرهای اجتماعی با سلامت دهان و دندان دانش آموزان زمینه و هدف: بهداشت دهان و دندان از شاخه های مهم بهداشت عمومی است که در سلامت افراد تاثیر بسزایی دارد و پایه و اساس سلامت و رفاه بدن بوده و روی کیفیت زندگی و شرایط عمومی بدن اثر می گذارد این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران و ارتباط آن با تحصیلات والدین صورت گرفت.   دانش آموز در سال 614 ، مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک از لحاظ 69-64 تحصیلی سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده   مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 11 نسخه SPSSاز نرم افزار   سال، میانگین رتبه 12611±2641 یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه ، سطح تحصیلات اکثر 6626 ±1621 ، میانگین بعد خانوار 16.1 ±2661تولد %) دیپلم بود، مهمترین منبع کسب 6161% ) و اکثر پدران (6169مادران ( اطلاعات دانش آموزان در خصوص بهداشت دهان و دندان به ترتیب معلمین، مربیان بهداشت، وسایل کمک آموزشی در مدرسه، والدین و سایر موارد بود. میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد دانش آموزان در زمینه مراقبت دهان و دندان در  بود. 91611 ± 1664 و 61611 ± 11612 حد متوسط و به درصد به ترتیب ) دختران دانش آموز p>2629( ) و آگاهی p>2621 تحصیلات والدین با عملکرد ( ). ولی با p>2621 ارتباط معناداری داشت. در آمد خانوار با عملکرد مرتبط بود ( .)>p 2629 آگاهی ارتباط معناداری نداشت ( نتیجه گیری: آگاهی و عملکرد، متوسطی در میان دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی شهر تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان مشاهده شد که با افزایش تحصیلات والدین میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان افزایش می یافت.              از آنجایی که دانش آموزان مهم ترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مربیان بهداشت ذکر کردند، به نظر می رسد با آموزش از این طریق به نتایج مثبتی بتوان دست یافت.                عملکرد، دانش آموز، تحصیلات ، کلمات کلیدی: بهداشت دهان و دندان، آگاهی والدین.    *1 اعظم گودرزی   2 علیرضا حیدرنیا   3 صدیقه سادات طوافیان  4 محمد اسلامی 1 گروه ، .دانشجوی دکترا تخصصی ، آموزش بهداشت، دانشکده  علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.  .استاد گروه آموزش بهداشت، دانشکده 2 دانشگاه تربیت مدرس، ، علوم پزشکی تهران، ایران. . دانشیار گروه آموزش بهداشت، 3  دانشگاه تربیت ، دانشکده علوم پزشکی مدرس، تهران، ایران.  .استادیار دفتر سلامت جمعیت، خانواده 4 و مدارس، وزارت بهداشت، درمان و  . تهران، ایران ، آموزش پزشکی نویسنده مسئول: دکتر اعظم گودرزی azamgoodarzy98@gmail.com    9 /1/3 تاریخ دریافت: 7     97/5/21تاریخ پذیرش:  http://jiapd.ir/article-1-200-fa.pdf 2019-03-02 1 10 10.29252/ijpd.14.1.1 بهداشت دهان و دندان آگاهی عملکرد دانش آموز تحصیلات والدین. Relationship of social variables with oral health of students Background: Oral health is one of the most important branches of public health, which has significant impact on the people health. Also it is a cornerstone for body health and well-being, considering quality of life and living conditions. This study has been done with the aim of  oral health status survey among Tehran 5th grade female students and its relationship with parental education. Materials and methods: In this analytic description study, students 416 in the academic year of 2016-2017 were assessed by systematic cluster sampling method in terms of oral health status. The data collection tool was a self-made questionnaire, the validity and reliability of which was confirmed. The collected data were analyzed using SPSS software version 21. Results: The mean age of the participants was 10.88 ± 0.62 years, Average birth Rank 1.73 ± 0.98, mean family dimension was 4.09±1.01, education level of mothers (43.5%) and fathers (41.8%) were mostly diploma. The main sources of oral health information in students were teachers, health educators, educational aids in schools, parents and other cases. Average awareness rate and the performance of students in the field of oral care was moderate their percentages respectively were, 41.21±22.30, 53.33±19.6. Parent education with performance (p>0.01) and awareness (p>0.05) had significant relationship. Household income had relationship with performance (p>0.01), but there was no significant relationship with knowledge (p>0.05). Conclusion: The level of oral health knowledge and practice were moderate among 5th grade female students in Tehran primary schools. With increasing participants parental education level, the healthy awareness and practice were improved. As according to the survey most important resources for the information are teachers and Health trainers, it seems that with improving the, positive results will be achieved. http://jiapd.ir/article-1-200-en.pdf 2019-03-02 1 10 10.29252/ijpd.14.1.1 oral health awareness practice students Parent education. A goudarzi 1 Ph.D. Student, Department of Health Education, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR A heidarnia 2 Professor of Health Education, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR sadigheh sadat Tavafian 3 Associate Professor, Department of Health Education, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR M Eslamiyan 4 Assistant Professor of Population, Family and School Health, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه میزان ریزنشت سه ماده گلاس آیونومر رزینی Equia fort و آمالگام و کامپوزیت رزین در ترمیم های کلاس دو مولرهای شیری پالپوتومی شده    چالش مهمی برای ، زمینه و هدف: امروزه تامین زیبایی در ترمیم های تاجی دندانپزشکان و والدین شده است. با توجه به نتایج متفاوت بدست آمده و برخی مشکلات تکنیکی در استفاده از کامپوزیت رزین ها، انواع گلاس آیونومرهای تقویت شده با رزین توسط کارخانجات برای ترمیم دندانهای شیری پیشنهاد شده است. این مطالعه طراحی شد تا ریزنشت یک نوع گلاس آیونومرتغییریافته با رزین سریع سخت شونده               (Equia ) و ترمیم های رایج آمالگام و ترمیم های کامپوزیت رزینی در Forte RMGI II مولرهای شیری پالپوتومی شده با حفرات کلاس  مقایسه شوند.    مولر اول و دوم شیری کشیده شده بر طبق معیارهای ورودی 06 مواد و روش ها: تعداد  اکلوزوپروگزیمالی و حفره II جمع آوری و تمیز و عفونت زدایی شدند. حفرات کلاس  تقویت شده گذاشته شد. سپس ZOE دسترسی به اتاقک پالپ تهیه و یک بیس از سمان  گروه اصلی تقسیم می شوند؛ گروه 3 دندان ها براساس روش تصادفی سازی ساده به اول: بیس سمان گلاس آیونومر سلف کیور، اچینگ، باندینگ، کامپوزیت. گروه دوم : ، گروه سوم: آمالگام. نمونه ها Equia forte کاندیشنر، گلاس آینومرتغییر یافته با رزین تحت سیکل های حرارتی قرار گرفتند و پس از سیل اپکس و پوشش سطوح دندانی با self لاک ناخن و رنگ آمیزی با محلول فوشین بازی، در رزین آکریلی - جاسازی cure و در جهت مزیو دیستالی برش داده شدند. لبه های ترمیم از جهت نفوذ رنگ توسط Kruskal استریومیکروسکوپ ارزیابی و نتایج در سه گروه تحت آنالیز آماری با روش   قرار گرفت. Wallis یافته ها:  :میزان ریز نشت در لبه سرویکالی در نمونه های گروه آمالگام کمتر از نمونه   تفاوت معناداری ، های گروه های کامپوزیت و گلاس آیونومر بود، ولی از نظر آماری P یافت نشد ( -). میزان ریز نشت اکلوزال در نمونه های گروه کامپوزیت value:0.781 کمتر از نمونه های گروه های گلاس آیونومر و آمالگام بود و این تفاوت از لحاظ آماری P معنادار بود  ( -value < 0.001.)  Equia گلاس آیونومرهای تقویت شده ( ، نتیجه گیری: در شرایط آزمایشگاهی Forte ) با رزین برتری نسبت به کامپوزیت رزین ها نشان ندادند و به نظر می رسد که RMGI بهتر است در شرایط بسیار سخت کلینیکی و همکاری کم کودک مورد استفاده قرار گیرند.   درمان پالپ، ، کلمات کلیدی: گلاس آیونومرهای تغییر یافته با رزین، مولرهای شیری ریزنشت    2مهرسا پاریاب ،1بهمن سراج *3ترنم رفیعی اسکویی 4محمد جواد خرازی فرد 5صدیقه هاشمی کمانگر    .دانشیار، آموزشی گروه دندانپزشکی کودکان، 1 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران   .استادیار، گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، 2 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پردیس بین الملل، تهران، ایران . . دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم 3 پزشکی تهران پردیس بین الملل، تهران، ایران  4 .مشاور آماری دانشکده و مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران   ، .استادیار، گروه آموزشی دندانپزشکی ترمیمی 5 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پردیس بین الملل، تهران، ایران . نویسنده مسئول: دکتر ترنم رفیعی rafiei.tarannom@gmail.com    2 تاریخ دریافت: 9/7/9 7  97/2/5تاریخ پذیرش: http://jiapd.ir/article-1-201-fa.pdf 2019-03-02 11 24 10.29252/ijpd.14.1.11 گلاس آیونومرهای تغییر یافته با رزین مولرهای شیری درمان پالپ ریزنشت Comparing the microleakage of Equia Fort Glass ionomer, Amalgam and composite resin in class II restorations of Pulpotomized Primary molars Background: The aesthetic aspect of crown restorations is currently a major challenge for dentists and parents. Given the different results in this area and the technical problems with the use of composite resins, a variety of resin-modified glass ionomers (RMGIs) have been proposed by manufacturers for the restoration of primary teeth. This study was conducted to compare the microleakage of Equia Forte RMGI, simple amalgam restorations and composite resin restorations in class II cavities in pulpotomized primary molars. Materials and methods: Based on the inclusion criteria, 60 extracted first and second primary molars were collected and then cleaned and disinfected. The occlusoproximal class II cavities and the pulp chamber access cavity were prepared and a base made of ZOE cement was inserted. The teeth were then divided into three main groups through simple randomization; first group: self-cured glass ionomer cement base, etching, bonding and composite; second group: conditioner and Equia Forte RMGI; third group: amalgam. The samples underwent thermal cycles, and after sealing the apex, coating the dental surfaces with nail polish and staining with fuchsin solution, they were embedded into self-cure acrylic resin and cut mesiodistally. The edges of the restoration were examined in terms of dye penetration using a stereomicroscope, and the results obtained in the three groups were analyzed using the Kruskal Wallis test. Results: The degree of microleakage was lower in the cervical edge of the samples in the amalgam group compared to in the composite and glass ionomer groups, although the difference was not statistically significant (P=0.781). The degree of occlusal microleakage was significantly lower in the samples in the composite group compared to in the glass ionomer and amalgam groups (P<0.001). Conclusion: The Equia Forte RMGIs did not show any supremacy over the composite resins under in-vitro conditions, and they appear useful in extremely difficult clinical conditions and for uncooperative children. http://jiapd.ir/article-1-201-en.pdf 2019-03-02 11 24 10.29252/ijpd.14.1.11 Resin Modified Glass Ionomers primary molars pulpotomy microleakage B Seraj 1 Associate professor,Dental research center, Dentistry research institute, Department of Pediatric dentistry, school of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Paryab 2 Assistant professor, Department of Pediatric dentistry, international campus, school of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR t rafiee oskouyi 3 dentist international campus, school of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR 4 Assistant professor, Department of operative dentistry, international campus, school of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR S Hashemi kamangar 5 Research member, Dental research center, Dentistry research institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی شاخص سلامت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع ابتدایی روستای نصرآباد (گرگان) بر اساس شاخص Child-OIDP در سال 1397 زمینه و هدف: سلامت دهان و دندان نقش بسیار پر رنگی بر کیفیت زندگی بشر داشته است. ابزار های بسیاری جهت سنجش سلامت دهان و دندان وجود دارد ولی بیش مطالعات در جمعیت بزرگسال انجام گرفته است در حالی که کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. هدف از این مطالعه بررسی شاخص سلامت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع ابتدایی روستای نصرآباد (گرگان) بر اساس Child شاخص   می باشد. 7931 - در سال OIDP  7931 مقطعی که در سال ، مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی با استفاده 731انجام گرفت. تعداد روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. مکان مطالعه روستای نصرآباد در Child شرق شهرستان گرگان بوده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه  و با در نظر 71  نسخۀ SPSS استفاده شد. آنالیز آماری با کمک  نرم افزار OIDP انجام شد. از ازمون توصیفی درصد و ارتباطات α >5/50 گرفتن ضریب خطای T از ازمون استنباطی  استفاده شد. ANOVA - و Test   از جمعیت مطالعه دختران بودند. دندان درد، حساسیت 05/0% : : یافته ها دندانها، تغییر رنگ دندان، ضربه به دندان و بوی بد دهان از بیشترین مواردی بود که دانش آموزان به عنوان عوامل ایجاد کننده ی اختلال در عملکرد روزانه  از دانش آموزان غذا خوردن را از شایع ترین مشکل 10/0 خود بیان داشتند. % % دانش آموزان ازمراجعه به 01/7 تاثیرگذار بر فعالیت های روزانه می دانستند. دندانپزشک میترسیدند. میان شاخص سلامت دهان و دندان و وضعیت تحصیلی  .)P=5/555 دانش آموزان ارتباطی معنادار بود ( نتیجه گیری: این مطالعه تاثیر بهداشت دهان و دندان بر عملکرد روزانه دانش آموزان مقطع ابتدایی را نشان داده است. اثرات مشکلات دهان و دندان شایع بود. تاثیرات عمدتا مربوط به خوردن غذا و لبخند زدن بود.  Chil کلمات کلیدی: سلامت دهان و دندان، شاخص  ، عملکرد روزانه d-OIDP  1 رضا جهادشاای  2 فاطمه متیرانیی  3نکرم ثناگز *4 لیلا جزیباری     کمیته ، .دانشجو کارشناسی پرستاری 1  دانشگاه علوم ، تحقیقات دانشجویی پزشکی گلستان، گرگان، ایران. 2  کمیته ، .دانشجو دندان پزشکی دانشگاه علوم ، تحقیقات دانشجویی پزشکی گلستان، گرگان، ایران.   مرکز تحقیقات ، . دکترای پرستاری 3 پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.   مرکز  تحقیقات ، .دکترای پرستاری 4 پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران. نویسنده مسئول: لیلا جویباری jouybari@goums.ac.ir    1 تاریخ دریافت: 5/1/9 7  97/5/22تاریخ پذیرش http://jiapd.ir/article-1-202-fa.pdf 2019-03-02 25 36 10.29252/ijpd.14.1.25 سلامت دهان و دندان شاخص Child-OIDP عملکرد روزانه Survey of oral health index in elementary school students in Nasrabad village (Gorgan) based on Child-OIDP index in 1397 Background: Oral health has a very high impact on the quality of human life. There are many tools for measuring oral health, but more studies have been done in the adult population, while children are more important. The aim of this study was to evaluate the oral health index of primary school students in Nasrabad village (Gorgan) based on Child-OIDP index in 1397. Materials and methods: In this descriptive-analytic study, a cross-sectional study was conducted in 1397. A total of 192 primary and secondary school students were selected by census method. The place of study was Nasrabad village in the east of Gorgan. A Child-OIDP Questionnaire was used to collect data. Statistical analysis was performed using SPSS software version 16 and taking into account the error coefficient of α<0.05. Descriptive percentages and communication were used from inferential T-test and ANOVA. Results: 50.5% of the population were girls. Tooth pain, tooth sensitivity, tooth decolorization, tooth decay and bad breath were one of the most severe cases that students expressed as a disorder in their daily functioning. 75.5% of schoolchildren considered eating the most common problem affecting daily activities. 52.1% of students were afraid of a visit to the dentist. There was a significant relationship between oral health index and students' educational status (P = 0.000). Conclusion: This study showed the effect of oral and dental health on daily performance of primary school students. The effects of oral and dental problems were common. The effects were mainly eating and smiling.   http://jiapd.ir/article-1-202-en.pdf 2019-03-02 25 36 10.29252/ijpd.14.1.25 Oral Health Child-OIDP Indicator Daily Function. r jahanshahi 1 Nursing Student, Students Research Committee, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran AUTHOR f Mirzayi 2 Dentistry student, Students Research Committee, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran AUTHOR a Sanagou 3 Associate Professor, PhD in Nursing, Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran AUTHOR l Jouybari 4 Associate Professor, PhD in Nursing, Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان 6 تا 12 سال زمینه و هدف: این تحقیق با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان رشته آموزش ابتدایی          سال انجام شده است. 21 تا 6 دانشگاه فرهنگیان از سلامت دهان و دندان کودکان    پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری – مواد و روش ها: در این تحقیق از روش توصیفی این تحقیق دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان فارس (واحد شهید   نفری از میان آنها به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی 78 مطهری) بوده، که یک نمونه  پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن 3 انتخاب شد. برای گردآوری آوری داده ها از توسط محقق تعیین گردید. حداکثر نمره ای که فرد می تواند از پرسشنامه آگاهی، نگرش و   است.        برای 17 و 05 ،87 عملکرد در زمینه بهداشت دهان و دندان بگیرد به ترتیب  و مجذور خی دو استفاده شده است . t تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون  یافته ها:  :یافته های تحقیق نشان داد که میانگین نگرش دانشجویان به بهداشت دهان و  بود که بیانگر نگرش خوب دانشجویان به بهداشت 0/03  با انحراف استاندارد 81/8دندان  تا 6 دهان و دندان است. میانگین آگاهی دانشجویان نسبت به بهداشت دهان و دندان کودکان  بود که کمی پایین تر از حد متوسط است. 22/10 با انحراف استاندارد 13/28  ساله، 21 با انحراف استاندارد 20/8 میانگین عملکرد دانشجویان نسبت به بهداشت دهان و دندان   بود که بیانگر عملکرد در حد متوسط دانشجویان است. 8/38 نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، ارتقای آگاهی و عملکرد دانشجویان در زمینه بهداشت دهان و دندان در طول دوره دانشگاه و بعد از آن بایستی مورد توجه قرار گیرد.   . بهداشت دهان و دندان، عملکرد، نگرش ، کلمات کلیدی: آگاهی    *1 امین باقری کراچی 2 صیاد منوچهری    ، .استادیار، آموزش ابتدایی 1 دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2 علوم پایه، دانشگاه ، .مربی فرهنگیان، تهران، ایران. نویسنده مسئول : امین باقری کراچی bagherikerachi@ gmail.com     9 /1/22 تاریخ دریافت: 7     97/5/11تاریخ پذیرش http://jiapd.ir/article-1-203-fa.pdf 2019-03-02 37 48 10.29252/ijpd.14.1.37 آگاهی بهداشت دهان و دندان عملکرد نگرش. Awareness and Attitude of Students at Farhangian University in Oral Health of 6-12 Year Old Children Background: The aim of this study was to determine the level awareness of students of Farhangian University regarding Oral Health of their Children at age of 6-12 Years old. Materials and methods: In this research, descriptive -survey method was used. The statistical population of this research was students of primary education in Farhangian University of Fars Province (Shahid Motahari Branch), a sample of 87 of them were selected by relative stratified sampling. Three questionnaires were used for collecting data.The maximum score that an individual can take from the awareness, attitude and performance questionnaires on oral health is 48, 50, and 28, respectively. The validity and reliability of questionnaires were determined by the researcher. t-test and chi square test were used to analyze the data. Results: The findings of the study showed that the mean of student's attitude toward oral health was 42.4 with a standard deviation of 5.53, which indicates a good attitude of students towards oral health. The mean of student's awareness about oral health of children aged 6 to 12 years was 23.17 with a standard deviation of 11.25, which is slightly lower than the average. The mean of student's performance on oral health was 15.7 with a standard deviation of 4.34, Which indicates that student's performance is moderate. Conclusion: According to the findings of the research, promotion of awareness and practice of students regarding Oral Health during the period of the university and afterwards should be considered.   http://jiapd.ir/article-1-203-en.pdf 2019-03-02 37 48 10.29252/ijpd.14.1.37 Awareness Oral Health performance attitude. a Bagheri 1 Assistant Professor, Education Sciences Department, Farhangian University, Tehran, Iran AUTHOR s Manouchehri 2 Instructor, Basic Sciences Department, Farhangian University, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه‌ی تعداد رویش دندان‌های دایمی کودکان 6-5 ساله حاصل از روش‌های کمک باروری با باروری طبیعی در اصفهان سال 1396 زمینه و هدف: رویش دندان یک فرآیند بیولوژیکی پیوسته است که از طریق آن دندان های در حال رشد از طریق فک ها وارد حفره دهان می شوند. عموما  سالگی است. زمان و ترتیب رویش دندان 31  تا 5 رویش دندان دایم بین ها در نژاد های مختلف متفاوت است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه ی تعداد رویش دندان های دایمی رویش یافته کودکان در مقطع پیش دبستانی اصفهان می باشد.  مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقایسه 6   و 5 ای بود، کودکان  کودک حاصل روش 24 ساله ی مقطع پیش دبستانی که  های کمک باروری (پسر  کودک (پسر و دختر) حاصل ازبارداری طبیعی می 24و دختر) و  باشد و تعداد دندان های دایمی با آزمون من ویتنی مقایسه شد. در کلیه ی آزمون ، های آماری به عنوان سطح معنی 5/55 کمتر از p مقدار دار در نظر گرفته شده است.  یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد زمان رویش دندان دایمی کودکان متولد شده با استفاده از روش های کمک باروری تفاوت آماری معنی داری با کودکان حاصل از بارداری طبیعی نداشت.   نتیجه گیری: نوع روش باروری و رویش دندان های دایمی کودکان نیز بی ارتباط با روش باروری می باشد و پرستار کودکان با اطلاع رسانی نتایج این پژوهش می تواند مانع نگرانی در زوج های نابارور درباره رویش دندان های دایمی کودک حاصل از روش های کمک باروری شود. یافته های پژوهش حاضر نشان داد زمان رویش کودکان پسر و دختر در پیش دبستانی هیچ تفاوت معنی داری ندارد.    کودک پیش ، روش کمک باروری ، کلمات کلیدی: رویش دندان دایمی دبستانی    فرازنده حسن  1 پور  *2 فروزنده دشتی 3 نرگس صادقی 1 .دانشجوی  رشته کارشناس ارشد پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان             (خوراسگان)، ایران.      مرکز تحقیقات ، .کارشناس ارشد مامایی 2 سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ( خوراسگان)، ایران    . استادیار، دکترای پرستاری کودکان، 3 مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) ، ایران   نویسنده مسئول: فروزنده دشتی  dashti@khuisf.ac.ir    9 /1/31 تاریخ دریافت: 7  97/6/5تاریخ پذیرش:  http://jiapd.ir/article-1-204-fa.pdf 2019-03-02 49 54 10.29252/ijpd.14.1.49 رویش دندان دایمی روش کمک باروری کودک پیش‌دبستانی Comparison of the number of permanent teeth in children from fertility with natural fertility at age 5 in Isfahan, 1396 Background: The tooth eruption is a continuous biological process through which the growing teeth enter the oral cavity through the jaws. Generally, teeth are usually between 5 to 13 years old. The time and arrangement of tooth eruption in different races varies. For this purpose, the aim of this study is to compare the number of permanent teeth in children in Isfahan. Materials and methods: This descriptive -comparative study was conducted on 5-year-old children in preschools, 21 of which were children with Assisted fertility methods (male and female) and 21 children (male and female), From natural pregnancy. Data were analyzed using SPSS version 22. The number of permanent teeth was compared with the Mann-Whitney test. In the kidneys of the statistical tests, p value less than 5 hundredths is considered as a significant level. Results: The results of this study showed that there was no statistically significant difference in the number of permanent birth nurses in children born using assisted fertility methods with normal pregnancy outcomes. Conclusion: The type of fertility and permanent teeth growth of children is also appropriate and irrelevant to the fertility method, and the nurse of the children with the information of the results of this research can prevent the infertility couples' concerns about the permanent teeth of the child resulting from the assisted reproductive techniques to be Findings of the present study showed that there is no significant difference between the time of development of boys and girls in preschool.   http://jiapd.ir/article-1-204-en.pdf 2019-03-02 49 54 10.29252/ijpd.14.1.49 permanent teeth assisted reproduction method preschool child f Hasanpour 1 MSC. BSc in Midwifery instractor Nursing and Midwifery Faculty of Isfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran AUTHOR f dashti 2 Midwifery Community Health Research Center, Isfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran AUTHOR f Sadeghi 3 Midwifery Community Health Research Center, Isfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تفاوت میزان تکامل دندان های همولوگ مولر دوم و سوم مندیبل در کودکان 7 تا 11 سال با استفاده از رادیوگرافی پانورامیک و روش دمیرجیان زمینه و هدف: ارزیابی مراحل تکاملی دندانی نسبت به رویش دندان با ارزش تر است زیرا زمان رویش دندان کوتاه می باشد و با زمان ظهور دندان ها در دهان تعیین می شود و این رخداد با عوامل موضعی مانند فقدان فضا و عوامل سیستمیک مانند وضعیت تغذیه ای تغییر می کند به منظور محاسبه میزان تکامل دندان ها از روش های مختلفی استفاده شده است و در میان این روش ها، روش دمیرجیان به طور گسترده ای استفاده می شود .این مطالعه با   تا 7 هدف بررسی تفاوت میزان تکامل دندان های همولوگ مولر دوم و سوم مندیبل کودکان  ساله مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی بین الملل تهران به کمک 11 روش دمیرجیان انجام شد.   نفر 11(  رادیوگرافی پانورامیک 187 مواد و روش ها: در این مطالعه بالینی مقطعی تعداد  ساله مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی بین الملل 11 تا 7 پسر )کودک ایرانی 19دختر و تهران انتخاب شدند برای ارزیابی تکامل دندان های همولوگ مولر دوم و سوم مندیبل با استفاده از روش دمیرجیان از دو مشاهده کننده استفاده شد مشاهده کنندگان ابتدا از لحاظ in بررسی روش دمیرجیان کالیبره و سپس میزان validity و tra examiner validity   پانورامیک محاسبه و به صورت 187 روی تعداد  اعلام گشت .روش ارزیابی kappa . ماه بود 1  بار ارزیابی 2  مرحله تکاملی است فاصله 8 تکامل دندانی توسط دمیرجیان شامل هر رادیوگرافی پانورامیک توسط یک شناسه عددی کد گذاری شدند تا مشاهده کنندگان از هویت و سن وجنس بیماران بی اطلاع باشند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 22  صورت گرفت. SPSS  در سمت چپ و راست فرقی نیست و تقریبا در یک مرحله ، یافته ها:  :در مورد مولر دوم مورد مولر سوم سمت راست یک مرحله از سمت چپ 18  در ،هستند اما در مولر سوم مورد سمت راست یک مرحله جلوتر از سمت چپ بوده است که در اینجا 44عقب تر و در تفاوت معنادار است. همچنین اختلاف معناداری بین مراحل تکامل دندانی در دو جنس وجود نداشت.  نتیجه گیری: تفاوت آماری معناداری بین مولرهای دوم مندیبل که در مرحله تکاملی بالاتری قرار داشتند، دیده نشد اما در مولرهای سوم مندیبل که در مراحل ابتدای تر تکامل بودند، تفاوت آماری معنادار دیده شد مولرها در ابتدای شروع تکامل تفاوت معناداری دارند اما با گذشت زمان، این اختلاف جبران می شود و در مراحل بعدی، تفاوت آماری معناداری دیده نمیشود.    رایوگرافی پانورامیک ، روش دمیرجیان ، دندان های همولوگ ، کلمات کلیدی: مینرالیزاسیون  1 تارا ضرابیان 2 گلاره حقی آشتیانی 3زهرا غنچه 4 محمد جواد خرازی فرد    1 ، .دندان پزشک متخصص اطفال دانشکده دندانپزشکی، پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران  2 .دندان پزشک عمومی، دانشکده  پردیس بین الملل دانشگاه ، دندانپزشکی علوم پزشکی تهران   ، . دندان پزشک متخصص رادیولوژی 3 پردیس بین الملل ، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران 4 .مشاور آمار، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران   نویسنده مسئول: دکتر گلاره حقی آشتیانی    gelareh.haghi@gmail.com      1 تاریخ دریافت: 9/4/9 6  91/1/11تاریخ پذیرش:  http://jiapd.ir/article-1-205-fa.pdf 2019-03-02 55 66 10.29252/ijpd.14.1.55 مینرالیزاسیون دندان های همولوگ روش دمیرجیان رایوگرافی پانورامیک Difference in Developmental Stage of Homologous Mandibular Second and Third Molars in Seven to 11 Year Olds Using Panoramic Radiography and Demirjian’s Method Background: Assessment of dental developmental stage is more valuable than tooth eruption because the duration of tooth eruption is short and is determined by the appearance of tooth in the oral cavity. Also, tooth eruption can be changed by local factors such as space shortage and systemic factors such as nutritional status. Several methods are used to determine the developmental stage of teeth. The Demirjian’s method is extensively used for this purpose. This study aimed to assess the developmental stage of homologous mandibular second and third molars in 7 to 11 year olds using the Demirjian’s method. Materials and methods: This cross-sectional study was conducted on 187 panoramic radiographs of 7 to 11-year-old Iranians (91 females and 96 males) presenting to Pardis Dental School clinic. Two observers evaluated the developmental stage of homologous mandibular second and third molars using the Demirjian’s method. The observers were first calibrated for use of the Demirjian’s method and then the inter- and intra-examiner reliability and the respective kappa values were calculated after observing 187 panoramic radiographs. The Demirjian’s method for tooth development includes eight developmental stages. Assessments were made twice with a one-month interval. Data were analyzed using SPSS version 22. Results: No significant difference was noted in terms of developmental stage of the second molars in the right and left sides. However, in 44 cases, third molars in the right side were one stage ahead of those in the left side and this difference was statistically significant (P<0.05). The difference in developmental stage of teeth was not significant between males and females (P>0.05). Conclusion: No significant difference was noted in mandibular second molars in higher developmental stages but the difference in mandibular third molars in earlier stages of development was statistically significant. Molar teeth in the right and left sides are significantly different in early stages of development but over time, this difference is minimized and no significant difference is seen between them in later stages of development.   http://jiapd.ir/article-1-205-en.pdf 2019-03-02 55 66 10.29252/ijpd.14.1.55 Mineralization Homologous teeth Demirjian’s Method Panoramic Radiography. t zarabian 1 Pedodontist Pediatric department, dental faculty, Tehran university of medical sciences, international campus AUTHOR g Haghi Ashtiani 2 Student Dental department Tehran university of medical sciences,international campus AUTHOR z Ghoncheh 3 Student Dental department Tehran university of medical sciences,international campus AUTHOR m.j Kharazi fard 4 Statistical Advisor Statistical Advisor, Dental Research Center, Tehran university of medical sciences AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان آگاهی و نگرش اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش ازطریق وب در سال 1395 زمینه و هدف: اطلاعات کمی در مورد نحوه استفاده از وب در آموزش دندانپزشکی وجود داشته و میزان مؤثربودن چنین روشها و تکنولوژی های جدیدی در تدریس و تحقیق مورد بحث و گفتگو است. از این رو مطالعه ی حاضر با هدف تعیین آگاهی و نگرش اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش ازطریق وب طراحی گردید.  مواد و روش ها: نوع مطالعه توصیفی- مقطعی و ابزار مطالعه استفاده از پرسشنامه می باشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان این حوزه تایید شده و برای ارزیابی پایایی درونی سوالات از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در این مطالعه مقطعی، از همه ی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم  پرسشنامه تکمیل کنند. سپس، داده های بدست آمده به ، پزشکی تبریز درخواست شد SPSS وسیله نرم افزار آماری P  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 21 - کمتر value . معنی دار تلقی گردید .0.0از  یافته ها:  :آگاهی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش    درصد آگاهی 08/.0 درصد آگاهی  بالا، 86/68 ازطریق وب بدین صورت است:  درصد آگاهی متوسط. نگرش اعضای هیئت علمی دانشکده 86/08 پایین و  درصد 06/7  دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش از طریق وب بدین گونه است که 8/0 درصد مخالف و 00/6 درصد ممتنع، 08/8 درصد موافق، 88کاملا موافق، درصد کاملا مخالف هستند. آگاهی و نگرش استادان در مورد آموزش از طریق وب به جنسیت، گروه آموزشی و مرتبه ی علمی آنها بستگی نداشته و اختلاف معناداری LT بین آن ها دیده نشد & P;0.05) .)  نتیجه گیری: به طور کلی آگاهی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش از طریق وب کم بوده ولی نگرش آن ها نسبت به این مقوله مثبت می باشد.   آموزش از ، نگرش اعضای هیئت علمی ، کلمات کلیدی: آگاهی اعضای هیئت علمی طریق وب.     1 لیلا عرفانپرست *2 آذین سهرابی   3 مهستی علیزاده 4 آیسان دریانی   1 .دانشیار بخش دندانپزشکی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران 2 .استادیار بخش دندانپزشکی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.  ، . استاد بخش پزشکی اجتماعی 3 دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران   .دندانپزشک 4   نویسنده مسئول: آذین سهرابی    azin.sohrabi@gmail.com   9 /2/8 تاریخ دریافت: 7  97/6/3تاریخ پذیرش:  http://jiapd.ir/article-1-206-fa.pdf 2019-03-02 67 76 10.29252/ijpd.14.1.67 آگاهی اعضای هیئت علمی نگرش اعضای هیئت علمی آموزش از طریق وب. l Erfanparast 1 Associate Professor, Department of Pediatric Dentistry, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR a Sohrabi 2 Assistant Professor, Department of Pediatric Dentistry, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR m Alizadeh 3 Professor of community medicine, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR a Daryani 4 iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی نحوه آموزش و ارزشیابی واحد های عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران زمینه و هدف: آموزش بالینی در دندانپزشکی به علت حجم بالای واحدهای عملی و ابعاد یادگیری مهارتی گسترده آن نیاز به توجه خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف  بررسی نحوه آموزش و ارزشیابی واحد های عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان از دیدگاه دانشجویان بخش در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران انجام شد.   نفر از دانشجویان دوره 641  تحلیلی – مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی که واحدهای بالینی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان را در بخش ، عمومی دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده بودند؛ شرکت داشتند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت؛ استفاده شد. برای آنالیز توصیفی داده ها، ازآماره های توصیفی و برای  جنس ، آنالیز تحلیلی داده ها برای بررسی تفاوت نظر دانشجویان بر اساس سال تحصیلی  . استفاده شد SPSS 22.0 و سن از مدل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزارهای   درصد دانشجویان با نحوه ارزیابی مناسب دانشجویان 83 یافته ها: در این مطالعه تنها  درصد از دانشجویان میزان تجهیزات 83 در انتهای بخش مخالف داشت. تنها حدود فیزیکی و وسایل و مواد مورد نیاز دانشجو در بخش و لابراتوآر را مناسب ندانستند. در مورد اکثر مهارت ها، دانشجویان از بخش کودکان راضی بوده و قادر به انجام بیشتر مهارت ها به تنهایی بودند. بیشترین مشکل دانشجویان در رابطه با مهارت فضانگهدار (ثابت و متحرک) گزارش شد. سن و جنس دو عامل تاثیر گذار بر نظرات دانشجویان در برخی از موارد مورد سوال بود اما سال تحصیلی به دانشگاه بیشترین عامل تاثیرگذار بر میزان عدم امتناع از انجام مهارتهای مورد نیاز دندانپزشکی در بخش کودکان بود.  نتیجه گیری: دانشجویان در مورد نحوه آموزش واحدهای عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان در مورد اکثر مهارت ها، از آموزش بخش کودکان راضی بوده و  ، قادر به انجام بیشتر مهارت ها به تنهایی بودند. در مورد مهارتهایی مانند فضانگهدار تهیه بسته های آموزشی می تواند باعث بهبود این مهارت ها گردد.    کودکان ، کلمات کلیدی: آموزش، ارزشیابی، دندانپزشکی    1 ابراهیم نجف پور 2 بهمن سراج *3 سارا قدیمی  4 توحید مهدیلو    .استادیار گروه دندانپزشکی 1  ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  2 .دانشیار گروه دندانپزشکی  ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران   . دانشیار گروه دندانپزشکی 3 ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران    .دندانپزشک 4   نویسنده مسئول: سارا قدیمی    sghadimi@tums.ac.ir   1 تاریخ دریافت: 1/2/9 7 1 تاریخ پذیرش: 3/6/97  http://jiapd.ir/article-1-207-fa.pdf 2019-03-02 77 83 10.29252/ijpd.14.1.77 آموزش ارزشیابی دندانپزشکی کودکان Evaluation of clinical education and examination of preclinical and clinical courses of pediatric dentistry from the viewpoint of the students of Tehran University of Medical Sciences Background: Clinical training in dentistry requires special attention due to the large volume of practical units and the extent of its extensive clinical skills. The purpose of this study was to evaluate clinical education and examination of preclinical and clinical units of pediatric dentistry from the viewpoint of the students of Tehran University of Medical Sciences. Materials and methods: In this cross- sectional descriptive-analytic study, 146 students were participated, who had passed the preclinical and clinical units of pediatric dentistry at the department of pediatric dentistry of the Tehran University of Medical Sciences. To collect data, a self-constructed questionnaire was used which its validity and reliability were assessed. To analyze data from questionnaires; for quantitative data descriptive statistics were used. To analyze the data according to different student's opinion on the basis of age, gender and educational level; multiple regression model in SPSS 22 software were used. Results: Appropriate assessment at the end of the ward had was only 38 percent opposed. Only about 30 percent of students did not satisfy about the physical equipment and materials in the laboratory and ward. For most skills, the students were satisfied and be able to do most skills alone. Most problem of the students was regarding spacemaintainer (fixed and removable). Age and sex are two factors influencing the opinions of students in some of the cases but year of university entrance was most affecting factors on the lack of refusing to perform the skills in pediatric dentistry department. Conclusion: Students were satisfied with clinical education and examination of preclinical and clinical courses of pediatric dentistry for most skills. About spacemaintainer; Educational packages can be useful for students’ skill improvement.   http://jiapd.ir/article-1-207-en.pdf 2019-03-02 77 83 10.29252/ijpd.14.1.77 Education evaluation dentistry pediatric e Najafpour 1 iran AUTHOR b Seraj 2 iran AUTHOR s Ghadimi 3 iran AUTHOR t Mahdilou 4 iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE آمفیزم ساب کوتانئوس قبل از اکستوباسیون در بیمار با شکستگی مندیبل: گزارش مورد  مقدمه: آمفیزم ساب کوتانئوس به حضور هوا یا گاز در بافت های زیر جلدی اطلاق می شود که در هنگام لمس ، حس کریپیتوس را ایجاد می کند.    ساله به علت شکستگی کندیل سمت چپ و سمفیز 4 گزارش مورد: پسر بچه مندیبل در بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت جراحی قرار گرفت. پس از اتمام پروسیجرهای جراحی و سوچورینگ و قبل از خارج کردن لوله، تورم ناگهانی دو طرفه صورت و گردن از ناحیه تمپورال  تحت نظارت دقیق و ICU تا سوپراکلاویکل مشاهده شد، بیمار سه روز در   Chest Tube لحظه ای بود و جهت کنترل پنوموتوراکس احتمالی برای بیمار تعبیه شد و با توجه به کاهش علائم آمفیزم و بهبود تورم صورت مرخص شد.   به علت (SCE) Subcotaneus emphysema نتیجه گیری: بیماران مبتلا به پتانسیل توسعه عوارض مانند مسدود شدن راه هوایی باید تحت نظارت مستقیم و نزدیک باشند و انحراف همزمان بافت ها می تواند اینتوباسیون را مشکل سازد. آگاهی از این عوامل و درک این موضوع میتواند در مدیریت بیمار نقش بسیار موثری داشته باشد.  کلمات کلیدی: آمفیزم ساب کوتانئوس، شکستگی مندیبل، انتوباسیون   2 و 1 فرنوش محمدی 3 مصطفی مرتضوی *2و 1 نغمه بهرامی  .مرکز تحقیقات جراحی های فک و صورت، 1  . تهران ایران ، دانشگاه علوم پزشکی تهران 2 .گروه جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تهران، ایران.  3 .دستیار تخصصی جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. نویسنده مسئول: نغمه بهرامی n-bahrami@sina.tums.ac.ir  9 /2/22 تاریخ دریافت: 7  97/6/19تاریخ پذیرش: http://jiapd.ir/article-1-208-fa.pdf 2019-03-02 85 89 10.29252/ijpd.14.1.85 آمفیزم ساب کوتانئوس شکستگی مندیبل انتوباسیون Subcotaneus emphysema before extubation in mandible fracture: case report Introduction: Subcotaneus emphysema refers to the presence of air or gas in the subcutaneous tissue, which creates the sense of cryptosis when touched. Case report: A 4-year-old boy was hospitalized for pediatric medical center Tehran university  of medical siences, due to left-wing condyle fracture and mandibular symphysis. Following the completion of surgeries and surrogate procedures, and before the tube was removed, a sudden bilateral swelling of the face and neck from the Temporal to Supraclavicles area was observed, the patient was under precise and momentary supervision at the ICU for three days and was able to control the potential pneumothorax for the patient, Chest Tube It was embedded and discharged due to decreased symptoms of emphysema and facial swelling. Conclusion: Patients with SCE due to the potential for the development of complications, such as blockage of airway, should be closely monitored and the simultaneous deviation of tissues can make it difficult to intubate. Knowing these factors and understanding this can have a very effective role in patient management.   http://jiapd.ir/article-1-208-en.pdf 2019-03-02 85 89 10.29252/ijpd.14.1.85 Subcotaneus emphysema Mandibular fracture Intubation f Mohammadi 1 iran AUTHOR m Mortazavi 2 iran AUTHOR n Bahrami 3 iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE آمفیزم ساب کوتانئوس قبل از اکستوباسیون در بیمار با شکستگی مندیبل: گزارش مورد  مقدمه: آمفیزم ساب کوتانئوس به حضور هوا یا گاز در بافت های زیر جلدی اطلاق می شود که در هنگام لمس ، حس کریپیتوس را ایجاد می کند.    ساله به علت شکستگی کندیل سمت چپ و سمفیز 4 گزارش مورد: پسر بچه مندیبل در بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت جراحی قرار گرفت. پس از اتمام پروسیجرهای جراحی و سوچورینگ و قبل از خارج کردن لوله، تورم ناگهانی دو طرفه صورت و گردن از ناحیه تمپورال  تحت نظارت دقیق و ICU تا سوپراکلاویکل مشاهده شد، بیمار سه روز در   Chest Tube لحظه ای بود و جهت کنترل پنوموتوراکس احتمالی برای بیمار تعبیه شد و با توجه به کاهش علائم آمفیزم و بهبود تورم صورت مرخص شد.   به علت (SCE) Subcotaneus emphysema نتیجه گیری: بیماران مبتلا به پتانسیل توسعه عوارض مانند مسدود شدن راه هوایی باید تحت نظارت مستقیم و نزدیک باشند و انحراف همزمان بافت ها می تواند اینتوباسیون را مشکل سازد. آگاهی از این عوامل و درک این موضوع میتواند در مدیریت بیمار نقش بسیار موثری داشته باشد.  کلمات کلیدی: آمفیزم ساب کوتانئوس، شکستگی مندیبل، انتوباسیون   2 و 1 فرنوش محمدی 3 مصطفی مرتضوی *2و 1 نغمه بهرامی  .مرکز تحقیقات جراحی های فک و صورت، 1  . تهران ایران ، دانشگاه علوم پزشکی تهران 2 .گروه جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تهران، ایران.  3 .دستیار تخصصی جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. نویسنده مسئول: نغمه بهرامی n-bahrami@sina.tums.ac.ir  9 /2/22 تاریخ دریافت: 7  97/6/19تاریخ پذیرش: http://jiapd.ir/article-1-209-fa.pdf 2019-03-02 90 96 10.29252/ijpd.14.1.90 آمفیزم ساب کوتانئوس شکستگی مندیبل انتوباسیون Subcotaneus emphysema before extubation in mandible fracture: case report Introduction: Subcotaneus emphysema refers to the presence of air or gas in the subcutaneous tissue, which creates the sense of cryptosis when touched. Case report: A 4-year-old boy was hospitalized for pediatric medical center Tehran university  of medical siences, due to left-wing condyle fracture and mandibular symphysis. Following the completion of surgeries and surrogate procedures, and before the tube was removed, a sudden bilateral swelling of the face and neck from the Temporal to Supraclavicles area was observed, the patient was under precise and momentary supervision at the ICU for three days and was able to control the potential pneumothorax for the patient, Chest Tube It was embedded and discharged due to decreased symptoms of emphysema and facial swelling. Conclusion: Patients with SCE due to the potential for the development of complications, such as blockage of airway, should be closely monitored and the simultaneous deviation of tissues can make it difficult to intubate. Knowing these factors and understanding this can have a very effective role in patient management.   http://jiapd.ir/article-1-209-en.pdf 2019-03-02 90 96 10.29252/ijpd.14.1.90 Subcotaneus emphysema Mandibular fracture Intubation f Mohammadi 1 iran AUTHOR m Mortazavi 2 iran AUTHOR n Bahrami 3 iran AUTHOR