OTHERS_CITABLE بررسی فلور باکتریایی و PH بزاق کودکان 6 تا 12 ساله کم توان ذهنی مستقر در مرکز بهزیستی شهرستان تبریز مقدمه: بهداشت و سلامت دهان در بیماران کم توان ذهنی به علت برخی محدودیتهای فیزیکی و ذهنی به مراتب اهمیت بالایی دارد. اگرچه شاخصهای سلامت دهان در این گروه به کرات بررسی شده است ولی مطالعات محدودی در مورد شرایط بیولوژیک بزاق این افراد وجود دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فلور باکتریایی و PH بزاق کودکان کم توان ذهنی 6 تا 12 ساله مستقر در مرکز بهزیستی  شهرستان تبریز در سال 98 بود. مواد و روشها:این مطالعه توصیفی- مقطعی جهت کشت فلور باکتریایی، رنگ آمیزی گرم و بررسی PH  بر روی نمونه بزاق 24 نفر از کودکان کم توان ذهنی 6 تا 12 ساله انجام گرفت. برای این منظور نمونه های بزاقی ابتدا در دو پلیت حاوی محیط Blood agar  و EMB کشت داده شد.  پس از آن کولونی کشتهای مثبت برای تشخیص نوع وگونه باکتری ها در محیط کشتهای اختصاصی کشت داده شدند. نتایج آماری از طریق نرم افزارSPSS.17 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: PH بزاق این افراد در بازه قلیایی و  75/7 بود. میزان رشد باکتریهای گرم مثبت 81% و باکتریهای گرم منفی 19% بود. استافیلوکوکوس اورئوس  با مقدار 40.9% بیشترین رشد را در محیط کشت بزاق این کودکان داشت و پس از آن استرپتوکوکوس موتانس به مقدار 17.3% کلونیهای بیشتری تشکیل داده بود. انترکوکوس فکالیس و اشریشیاکلی که در  بزاق افراد سالم  رشد نمیکنند، در بزاق این کودکان به میزان 13.6%  کشت مثبت داشتند. نتیجه­گیری: محدودیتهای فیزیکی و فلور باکتریایی متفاوت از افراد سالم مانند حضور اشرشیاکلی و انتروکوک در بزاق این کودکان نشاندهنده لزوم طراحی و تولید مواد بهداشتی و روشهای پیشگیری دندانپزشکی مطابق با شرایط دهانی این کودکان می باشد.   http://jiapd.ir/article-1-286-fa.pdf 2020-03-29 1 14 فلور باکتریایی بزاق - کودکان کم توان ذهنی- PH Study of Oral PH and Microbial Flora in 6-12 Years Old Institutionalized Mentally Retard Children of Tabriz City   Introduction:  Oral health is very important in mentally retarded patients due to their physical and mental limitations. However oral health indexes are evaluated in these patients frequently, but there is limited data about the biological changes in their saliva. This study aimed to evaluate the bacterial flora and saliva PH of 6-12 years old institutionalized mentally retarded children in Tabriz city in 2019. Method and Materials: In this cross sectional study bacterial culture, gram staining and PH of saliva of the salivary samples of 24 children with 6-12 years old, were evaluated. For this purpose salivary samples were placed in two plates containing blood agar and EMB. Then specific culture medium was applied for characterization of grown bacteria. The data was analyzed by SPSS.17 software. Results: The saliva of these people is in the alkaline range, 7.75. 81% of the grown bacteria were gram positive and 19% were gram negative. The majority of grown bacteria belonged to Staphylococcus aureus with 40.9% and perceptively was followed by Streptococcus mutans with 17.3%. Enterococcus faecalis and Escherichia coli which are not commonly cultured in the saliva samples of healthy people were positive in 13.6% of culture mediums. Conclusion: physical limitations and altered saliva microbial flora such as presence of  Enterococcus and Escherichia coli take the attentions to the necessity of designing and preparing specific hygiene products and preventive dentistry protocols according to the oral condition of these patients http://jiapd.ir/article-1-286-en.pdf 2020-03-29 1 14 Salivary bacterial flora mentally retarded children PH Z Aghazadeh 1 Iran AUTHOR Z Torab 2 Iran AUTHOR Z Mousavi 3 Iran AUTHOR F Pakdel 4 Iran AUTHOR M Imani 5 Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی موفقیت روکش زیرکونیای پیش‌ساخته کودکان در فالوآپ 2 ساله: گزارش دو مورد مقدمه: تقاضای والدین برای ترمیم‌های زیبایی در کودکان نسبت به گذشته بیشتر شده است. اخیرا روکش‌های پیش‌ساخته زیرکونیا به‌عنوان جایگزین مناسبی برای روکش‌های فلزی در کودکان معرفی شده‌اند. هدف از این مقاله، فالوآپ 2ساله روکش زیرکونیا در مولرهای شیری دو کودک است. استفاده از روکش‌های پیش‌ساخته‌ زیبایی، در سال‌های اخیر به‌عنوان جایگزین Stainless Steel Crown(SSC) توسعه یافته‌اند. روکش زیرکونیای کودکان، ترمیم فانکشنال پایداری است که ظاهر طبیعی دندان و زیبایی را فراهم می‌کند. گزارش مورد: در این مقاله، نتایج بازسازی تاج دو مولر شیری با روکش‌های پیش‌ساخته زیرکونیا در دو کودک 5 ساله گزارش شده‌است و همچنین پروتکل اجرای روکش‌های زیرکونیا به‌صورت مرحله به مرحله و ذکر جزئیات مطرح گردید. بیماران تا 24 ماه فالوآپ شده‌اند و تطابق روکش زیرکونیا، سلامت لثه و سایش دندان مخالف بررسی شده‌است. نتیجه‌گیری:به‌نظر می‌رسد که روکش زیرکونیا در طی 24 ماه ماندگاری و زیبایی مناسبی را برای کودک فراهم می‌کند.   http://jiapd.ir/article-1-287-fa.pdf 2020-03-29 15 24 روکش زیرکونیایی کودکان درمان زیبایی مولر شیری Evaluation of the success of pediatric zirconia crown in two-year follow up: Two Case Reports Introduction: Parental demands for cosmetic restorations in children have increased more than in the past. Recently prefabricated zirconia crowns have been introduced as a good alternative to metal crowns in children.The aim of this article is 2-year-old Fallow Up of zirconia crowns in two primary  molars.  The use of cosmetic prefabricated crowns has been developed in recent years as a replacement for Stainless Steel Crown (SSC). Pediatric zirconia crown is a durable functional restoration that provides a natural tooth appearance and beauty. Case Report: In this study, the results of reconstruction of two primary molars with prefabricated zirconia crowns in two 5-year-old children have been reported. The protocol of implementation of zirconia crowns was discussed step by step and in detail. Patients were followed up for 24 months and the compliance of zirconia crown, gingival health, and tooth wear has been assessed. Conclusion: Zirconia crown provides the patient with durability and beauty for 24 months.      http://jiapd.ir/article-1-287-en.pdf 2020-03-29 15 24 pediatric zirconia crown cosmetic restorative primary molar. Z Abdolahpour 1 Iran AUTHOR S Tavasoli hojjati 2 Iran AUTHOR P Aref 3 Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر دانش مادر در مورد بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از پوسیدگی های زودهنگام دوران کودکی در کودکان پیش دبستانی: یک بررسی سیستماتیک هدف: بررسی مدلهای فعلی و شواهد علمی در زمینه تأثیر دانش مادر در مورد رفتارهای بهداشت دهان و دندان بر سلامت دهان و دندان کودکان پیش دبستانی آنها روش: پایگاه داده های MEDLINE ، EMBASE و Scopus برای مقالاتی که بین ژانویه 2009 و دسامبر 2019 در مورد رفتار بهداشت دهان و دندان مادر منتشر شده جستجو شدند. نتایج: در مجموع 324 استناد بازیابی شد که 17 مقاله سرانجام در آنالیز قرار گرفتند. در این مطالعات روشهای مختلفی از جمله پیام کوتاه ، مکالمه تلفنی مورد استفاده قرار گرفت که روش مصاحبه انگیزشی در دانش و رفتار آنها در مورد بهداشت دهان و دندان کودک پیش دبستانی آنها موثرتر بود. نتیجه گیری: دانش مادر اثر مستقیم بر سلامت دهان و دندان کودکان پیش دبستانی آنها دارد. برنامه های آموزش بهداشت دهان و دندان با هدف اقدامات پیشگیرانه لازم است تا کودکان نه تنها از سلامت کافی دهان و دندان ، بلکه از کیفیت زندگی بهتر برخوردار شوند.   http://jiapd.ir/article-1-288-fa.pdf 2020-03-29 25 34 نگرش والدین؛ دانش مادر ؛ بهداشت دهان و دندان؛ پوسیدگی دندان؛ پیش دبستانی؛ پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی Effect of mother’s knowledge of oral health in preventing early childhood caries among preschool children: a systematic review Objective: To review current models and scientific evidence on the influence of mother’s knowledge of oral health behaviors on their preschool children’s oral health. Method: MEDLINE, EMBASE and Scopus databases were searched for articles published between January 2009 and December 2019 on mother’s oral health behavior. Results: A total of 324 citations were retrieved, with 17 articles finally included in the analysis. The studies utilized various methods, including text messaging, phone conversation, of which motivational interviewing method was more effective in their knowledge and behaviors about their preschool child’s oral health. Conclusion: Mother’s knowledge has a direct effect influence on their preschool children’s oral health. Oral health education programs aimed at preventive actions are needed to provide children not only with adequate oral health, but better quality of life. Special attention should be given to the entire family, concerning their lifestyle and oral health habits.     http://jiapd.ir/article-1-288-en.pdf 2020-03-29 25 34 Parental attitudes Mother’s knowledge Oral health Dental caries Preschool Early childhood caries (ECC) MM Hamrah 1 Iran AUTHOR S Ghadimi 2 Iran AUTHOR S Mokhtari 3 Iran AUTHOR M Khosrozadeh 4 Iran AUTHOR M Kargar 5 Iran AUTHOR F Alipour 6 Iran AUTHOR MH Hamrah 7 Iran AUTHOR T Dahi 8 Iran AUTHOR S Hosseini 9 Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه آموزش بالینی بخش کودکان مقدمه: ارزیابی دورهای برنامههای آموزشی سبب ایجاد بینش نسبت به دوره و کارایی بیشتر امر آموزش میشود. ارزیابی موثر منجر به فراهم آمدن اطلاعات ارزشمندی میگردد که با موفقیت دانشجو و برنامه آموزشی در ارتباط است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی میزان ارزیابی دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در زمینه آموزش بالینی بخش کودکان بود. cross روش کار: در این مطالعه  در بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی ، نفر از دانشجویان دوره عمومی سال آخر دانشکده دندانپزشکی 40 ، - توصیفی sectional جندیشاپور، شرکت داشتند. این پرسشنامه کیفیت آموزش مهارتهای مختلف دندانپزشکی در بخش کودکان را در حیطه عملی مورد سوال قرار داده و نهایتاً سوالاتی در رابطه با امکانات بخش کودکان پرسیده شد، تا رابطه نحوه توانایی انجام مهارتهای بالینی از دیدگاه دانشجویان با درمانهای موظفی در بخش دندانپزشکی کودکان و امکانات دربخش Mann توسط آنها ارزیابی شود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون   انجام شد.SPSS - در نرم افزار Whitney یافتهها: براساس نتایج این پژوهش، در میان چهارده گروه مختلف مهارت بالینی دردندانپزشکی بیشترین میزان موفقیت بخش دندانپزشکی کودکان در میان مهارتهای بالینی در انجام بیحسی و کشیدن دندان و کمترین آن در زمینه کنترل تروما و درمان پالپ دندان دائمی نابالغ بوده است. توانایی دانشجویان در زمینه ترمیم و درمان پالپوتومی دندان های شیری نیز اکثرا خوب و خیلی خوب بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان مهارت بالینی از دیدگاه دانشجویان در بخش دندانپزشکی کودکان در حد مطلوب بوده است. دانشجویان گزارش کردند که در زمینه کنترل تروما  و درمان پالپ دندان دائمی نابالغ احساس کمبود میکنند که این امر نشانگر نیاز به تاکید بیشتر در این زمینه در آموزش دانشجویان میباشد.   http://jiapd.ir/article-1-289-fa.pdf 2020-03-29 35 45 دندانپزشکی کودکان دانشجو دندانپزشکی آموزش  Evaluation of Student’s Prospective about Clinical Skills Education in Pediatric Dentistry Department at Jundishapur University of Medical Sciences Introduction: Periodic evaluation of educational programs provides insight into the course and teaching effectiveness. Effective evaluation provides valuable information, which contributes to both student’s and course success. The purpose of this study was to evaluate of intern students prospective of paediatric dentistry department at Jundishapur university of medical science in clinical skills education. Methods: This cross-sectional study was conducted on 40 last year undergraduate dental students in paediatric dentistry at Ahwaz Jundishapur dental school. This questionnaire was included fourteen questions about quality of different clinical skills in paediatric dentistry that was asked and finally some questions were given to each student about facilities of paediatric department and number of their practice in each treatment due to find out their relationship with student’s ability in paediatric department. Data were analysed by Mann-Whitney test in SPSS software. Results: According to the study results, among 14 different clinical skills in paediatric dentistry the highest success rate of paediatric dentistry department in requirement and clinical skills were in prevention and injection and the lowest success rate were in trauma control and pulp treatment of immature permanent teeth. Student’s ability in restoration and pulpotomy of primary teeth were good and very good Conclusions: This study showed that the students’ self-reported clinical skills in different parts of paediatric dentistry has been adequate. Students reported a lack of confidence in “control of trauma” and “pulp treatment of immature permanent teeth” which warrants greater emphasis in that fields in the undergraduate education.   How to cite this paper: Taravati S, Mahootchi P. Evaluation of Student’s Prospective about Clinical Skills Education in Pediatric Dentistry Department at Jundishapur University of Medical Sciences. Iran J Pediatr Dent. 2020;15(2):e251. doi: 10.29252/iapd-251.  Original  http://jiapd.ir/article-1-289-en.pdf 2020-03-29 35 45 Education Dental Student Paediatric Dentistry Sh Taravati 1 Iran AUTHOR P Mahoutchi 2 Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE الگوی پارادایمی پیشگیری و آموزش ارتقای بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران: پژوهش داده بنیاد مقدمه: سلامت دهان و دندان بخشی از سلامت عمومی بدن به شمار میرود برای داشتن لثهها و دندانهای سالم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است دندانها و لثه سالم برای حفظ زیبایی، اعتماد به نفس، تکلم، عمل جویدن و بلعیدن مهم است. اصلیترین راهکار در این زمینه، اجرای مداخلات ارتقا سلامت و پیادهسازی استراژیهای مختلف آموزش بهداشت، منطبق بر شیوههای جدید یادگیری و استفاده از موثرترین و کوتاهترین راه در جهت رسیدن به هدف ارتقا سلامت دهان و دندان هستند. )1990( روش کار: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش داده بنیاد میباشد. در این روش دادههای جمعآوری شده، بر اساس کد گذاری سه مرحله ایی اشتراوس و کوربین اتحلیل شد. مفاهیم مرتبط به هم، یک محور یا مولفه را میسازند و از دل آنها مقولات حاصل خواهد شد. در نهایت الگوی نظریه از مقولهها شکل میگیرد. مولفه مرتبط با مسائل و چالشهای 14 سطح شامل: 5 مولفه از آن استخراج گردید .یافتههای حاصل از پژوهش حاضر که در 52 مفهوم ابتدایی بود که 122 یافتهها: دادهها شامل بنیادین موجود بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان (شرایط عادی) مانند: تغذیه ناسالم، بیماری ها و دارو ها خاص،رفتار بهداشتی نامناسب مادران، فقر اقتصادی و فقر مولفه مرتبط باتوانمند سازی و ارتقا بهداشت دهان و دندان (عوامل راهبردی) مانند :مداخله از طریق مدارس ، رسانه 11 ،... فرهنگی ، عدم دسترسی به خدمات دندان پزشکی و مولفه مرتبط با تهدیدات 9 ،) مولفه مرتبط با بستر و امکانات ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل زمینه ایی 8 دیداری و شنیداری ، مشاوره فردی ، مصاحبه و...، مولفه مرتبط با بهبود و موفقیتها بهداشت دهان و دندان (پیامدها)، و میتواند اطلاعات 10 و محدودیت ها ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل مداخلهگر)، نسبتاً جامعی را در خصوص تدارک الگوی آموزش و پیشگیری ارتقای دهان و دندان در ایران را ارائه نماید. نتیجهگیری: نتایج پژوهش منجر به تدوین الگوی پارادایمی ارتقا و پیشگیری بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران شد. آموزش، پژوهش داده بنیاد ، http://jiapd.ir/article-1-290-fa.pdf 2020-03-29 46 56 بهداشت دهان پیشگیری مقاله A Paradigmatic Model of Prevention of Oral Diseases and Education of Oral Health Promotion of Children and Adolescents in Iran: A Grounded Theory Methodology Introduction: Oral health is a part of the general physical health. It is important to have healthy gums and teeth. Healthy teeth and gums are important for maintaining beauty and confidence, talking, chewing, and swallowing. The main strategy for preserving oral health is the implementation of health promotion interventions and various health education strategies, in accordance with the new learning methods and the most effective and shortest techniques to achieve the goal of promoting oral health. Methods: The present study employed qualitative research and grounded theory research method. In this method, the collected data were analyzed based on the three coding stages of Strauss and Corbin (1990). Interconnected concepts form an axis or component, and from them will come the categories. Finally, a theory is formed out of categories. Results: The data included 122 elementary concepts from which 52 components were extracted. The present study findings consist of five levels including: 14 components related to the underlying issues and challenges of oral health in children and adolescents (causal conditions) such as: unhealthy nutrition, specific diseases and medications, mothers' inappropriate health behaviours, economic and cultural poverty, lack of access to dental services, etc.; 11 components related to enabling and promoting oral health (strategic factors) such as: intervention through schools, audio-visual media, individual counselling, interviewing, etc.; 8 components related to the context of oral health promotion in children and adolescents (contextual factors); 9 components related to oral health promotion threats and limitations in children and adolescents (interfering factors); and 10 components related to improvements and successes in oral health (outcomes). They can provide relatively comprehensive data on developing a paradigmatic model of prevention of oral diseases and education of oral health promotion of children and adolescents in Iran. Conclusions: The present study results leads researchers to developing a paradigmatic model of prevention of oral diseases and education of oral health promotion of children and adolescents in Iran. http://jiapd.ir/article-1-290-en.pdf 2020-03-29 46 56 Oral Health Prevention Education Grounded Theory Methodology   N Abedi 1 Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE نامه به سردبیر :رادیوگرافی؛ سود یا ضرر استفاده از تصاویر رادیوگرافی در دندان پزشک ی به منظور تشخ یص پوسیدگ ی و دیگر بیماریها ی دهان و دندان همواره اجتناب ناپذیر بوده است. تقریباً نیمی از پوسیدگیها ی دندان تنها از طریق رادیو گرافی تشخیص داده میشود. با این وجود و با در نظر گرفتن فواید این روش برا ی تشخیص بیماری، معاینات رادیو گرافی به دلیل استفاده از اشعه یونیزان خطرهای غیر قابل انکاری برای بیمار دارد و استفاده نا به جا و نا مناسب   .]1از آن احتمال این خطرات را افزایش میدهد [ ، از آنجا که حساس یت در برابر اشعه در کودکان ب یشتر از بزرگ سالان است آن دسته از روش ها ی تصویر برداری که از پرتو های یونساز استفاده نمی کنند می بایست همواره به عنوان یک روش جایگزین قرار گیرند. و تجهیزات حفاظتی باید به گونه ای قرار داده شود که از بافت ها ی حساس بطور موثر حفاظت کنند همچن ین می بایست از تکرار غیر ضروری گراف ی ها اجتناب ورزید. تنها عامل خطرناک محیطی برای سرطان تیروئید و تومور ها ی مغز ی، قرار گرفتن در معرض دوز متوسط تا زیاد پرتو های یونیزه  .] 2کننده می باشد [ پژوهشگران طی تحقیقی به این نتیجه رسیدهاند که غده تیروئید در برابر تشعشعات رادیو گرافی بسیار مستعد ابتلا به سرطان است و پرتوها ی یون یزان با دوز بالا، اصلیترین عامل ایجاد این نوع سرطان گزارش شده   بیمار مبتلا به 313  بر روی 2010 است. یافتهها ی پژوهشی که در سال سرطان تیروئید انجام شده است، نشان میدهد که قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیوگرافی دندان پزشکی به طور قابل توجهی ضریب ابتلا به  .]در مطالعاتی که در نواحی سر و 3[ سرطان تیروئید را افزایش میدهد گردن که دارای تومور هایی در نواحی غدد بزاقی غده پاروتید و لارنژ بودند انجام شد، از نظر آمار ی ارتباط مشخصی بین اشعه ایکس کامل دهان و .] 4 سرطان غدد بزاق ی دیده می شود [ اگرچه سهم کلی سرطان تیروئید در برابر انواع دیگر سرطانها نسبتاً اندک است، اما میزان بروز آن طی سه دهه گذشته در سراسر جهان افزایش یافته  منتشر شده 2012 است. طبق یافتهها ی گروهی از پژوهشگران که در سال است، استفاده از صفحههای مناسب که برای کم کردن اثر این تشعشعات % تأثیر مخرب آن را کم 42 حین عکس برداری طراحی شدهاند، میتواند تا کرده و در کاهش احتمال ابتلای بیمار به سرطان تیروئید، به مقدار قابل  .]با توجه به موارد ذکر شده استفاده از محافظ 5[ توجهی مؤثر واقع شود برای بیمار در حین عکس برداری امری ضروری میباشد و انتظار میرود که دندان پزشکان و دست یاران آنها نسبت به اهم یت این امر واقف بوده و همواره از این محافظ ها استفاده نمایند. طبق مطالعه میدانی انجام گرفته و مصاحبه با کار کنان برخی از بزرگترین مراکز دندان پزشک ی استان اصفهان از جمله دانشکده دندان پزشک ی علوم پزشکی اصفهان، استفاده از این صفحات محافظ آنچنان مورد توجه قرار نم یگیرد. تکنسینها ی رادیو گرافی در مصاحبه خود عنوان نمودهاند که درصورت درخواست ب یمار از این محافظها استفاده میشود و به صورت پیش فرض استفاده از گردن بندها انجام نمیگردد. بر اساس یکی از اصول چهارگانه اخلاق زیست ی پزشکان که به عدم آس یب رسانی به بیمار از طرف پزشک ط ی مراحل درمان اشاره دارد، همچن ین بر   مجلس شورای 1368 قانون حفاظت در برابر پرتو مصوب 4 پایه اصل   تهیه و به کارگیری تجهیزات برای بیماران در مراکز یون ساز امری ، اسلامی اجباری است و عدم رعایت این مسئله از جانب پرتو کاران جرم محسوب میشود. بنا بر این توصیه میشود ضمن آگاه سازی دندان پزشکان، رادیولوژیستها و همچنین مردم استفاده از گردن بندهای سربی مناسب  .]همچنین 6[  میلی متر) هنگام رادیو گرافی اجباری گردد 20(ضخامت به استناد استاندارد ها ی پایه حفاظت در برابر اشعه، انجام آزمایش ها ی رادیولوژیکی به منظور مقاصد بیمه ای بدون توجه به نشانه ها ی بالینی قابل توجیه نم ی باشد و نیز گرافی مجدد از دندان ها پس از اقدامات .] 7[ ترمیمی و نظایر  http://jiapd.ir/article-1-291-fa.pdf 2020-03-29 57 58 M Sahebzadeh 1 Iran AUTHOR F Mohammadi 2 Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE استاد دکتر هوشگ برجیان   استاد دکتر هوشگ برجیان با هدف بزرگداشت استاد گرانقدر اقای دکتر هوشنگ برجیان  خلاصه ای از زندگینامه ایشان جهت اشنائی همکاران محترم دندانپزشکی کودکان ایران توسط جمعی ازاساتید پیشکسوت دندانپزشکی کودکان  گرد اوری و تدوین شده است. مرحوم دکتر برجیان در شهر اصفهان متولد شدند و پس از بپایان رساندن دوره تحصیلات ابتداِئی و متوسطه، به تهران امددند و پس  موفقیت در کنکور تحصیلات دانشگاهی را در رشته دندانپزشکی  دانشگاه تهران شروع وبا موفقیت باتمام رساندند .  پس اخذ پذیرش از  بیمارستان کودکان " دریسکل - تگزاس " به امریکا سفر کردند و دوره سه ساله   رزیدنسی دندانپزشکی کودکان  را   بیمارستان کودکان " دریسکل "  در سال 1958 شروع کردند.   Driscoll Foundation Children Hospital Corpus Christi Texas (June 1958 – July 1961)        پس از گذراندن دوره رزیدنسی و مراجعه  به ایران  به تدریس در بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران پرداختند . پس از مد تی  به ریا ست بخش کودکان منسوب و بر اساس مصوبه تشکیل گروه های اموزشی دانشگاه ، با عنوان مدیر گروه کودکان تاسال 1357 به اموزش و فعالیت خود ادامه دادند. دکتر برجیان در دوران مدیریت در گروه کودکان تغیرات و تحول زیادی در سیستم اموزشی  و درمانی بخش کودکان دانشکده بوجود اوردند و در حقیقت  انرا بصورت  مدرن و پیشرفته مدیریت  میکردند. مجزا کردن یک قسمت از کلینیک و مجهز  کردن ان به یک  یونیت  و دستگاه  رادیو گرافی ) Quiet Room ( اختصاصا  برای درمان  کودکان با عدم همکاری و اموزش کنترل رفتار کودکان  هنگام درمان بود و همچنین پیش بینی درمان کودکان مضطرب و غیر همکار با ایجاد ارام بخشی هوشیاری پس از کسب مجوز استفاده از دستگاه  نایتروس اکساید اکسیژن و تهیه تجهیزات مربوط بان از ان جمله است. در این قسمت  از بخش کودکان اقداماتی برای تهیه تجهیزات لازم جهت کنترل د مای حرارت بدن کودکان مبتلا به اکتودرمال  دیسپلازیا  و جلو گیری از تعریق زیاد  انها هنگام در مانهای دندانپزشکی نیز انجام گرفته بود.   دکتر برجیان بعد از سال 1357 به امریکا سفر کردند ولی هر زمان که به  ایران سفر میکردند چنانچه مصادف   با کنگره انجمن  دندانپزشکی کودکان ایران  ویا جامعه دنداپزشکی ایران بود در ان کنگره ها  شرکت میکردند . در یکی از سفر های ایشان  که مصادف با کنگره سالیانه دندانپزشکی کودکان بود از ایشان بعنوان سخنران مدعو در بر نامه افتتاحیه دعوت شد و شرکت نمودند. ایشان همچنین در گرد همائی  که در راستای تاِئید جمعی گاید لاین های تهیه شده از طرف کمیته علمی انجمن دندانپزشکی کودکان تشکیل شده بود نیز دعوت شده و شرکت نمودند ،  نقش ایشان و دیگر اساتید پیشکسوت شرکت کننده در ارائه پیشنهادات موثر و پشتیبانی از فعالیت  های علمی انجمن پشتوانه ارزشمندی برای کمیته علمی انجمن بود. در ادامه مختصری از فعالیتها و موفقییت های علمی ایشان  در دوره رزیدنسی ارائه میگردد.       Scientific and Professional Activities   1- Case Presentation در مسابقه انتخاب بهترین معرفی" مورد " که توسط رزیدنت های شرکت کننده در " کنگره  دندانپزشکی ایالت   تگزاس برگزار گردید سخنرانی دکتر برجیان تحت عنوان : Modifid Arrowhead Clasps in Removable Appliances  Panel Prosthodontic -Texas State Dental Meeting  برنده بهترین  مقاله  در کنگره شد و ایشان رسما  بعنوان  نفر اول در بین سخنرانان  انتخاب گردیدند . متعاقب ان  از ایشان برای سخنرانی ومعرفی  مورد ارائه شده در یکصدمین کنگره سالیانه جامعه دندانپزشکی امریکا در لوس انجلس   ( 20- 17 اکتبر 1960 )   دعوت بعمل امد ( اپلاینس فوق فرم تغیر داده شده کلسپ اروهد میباشد ).  متعاقب ان  از ایشان  برای شرکت در سه  میتینگ دیگر بشرح  زیر جهت سخنرانی و معرفی اپلاینس فوق و همچنین روش ساخت ان دعوت بعمل امد.       Nueces Valley District Dental Society Monthly Meeting  1.     Forth Annual Dental Meeting – Dallas  Texas  2. Dental Resident at the Driscoll Foundation Children Hospital Meeting  3.                                     2 - در سمینار ماهیانه پزشکان ، دندانپزشکان و رزیدنت های  بیمارستان کودکان" دریسکل " با بیماریهای خاص که      توسط  دکتر برجیان و بصورت معرفی مورد برگزار گردید پس از دریافت  لوح تقدیر مجوز چاپ مقاله ارائه شده را در مجله جامعه دندانپزشکی امریکا دریافت کردند که با  ادرس زیر در ان مجله چاپ شده است:                                    The effect of early dental treatment of "Anhydrotic Ectodermal Dysplasia" American Dental Association Vol. 61 page, 555-558 November 1960    3 – دریافت نامه رسمی سپاسگزاری و تقدیر از دکتر هوشنگ برجیان توسط :   J. M. Sloan, M.D. Medical Director Driscoll Fundation Children Hospital Corpus Christi, Texas   رئیس بیمارستان اموزشی کودکان دریسکول در این تقدیر نامه رسمی  ضمن گزارش موفقیت امیز دوره سه ساله رزیدنتی  دکتر هوشنگ برجیان (  از جون  1359 الی جولای  1961  )  متذکر می شود که او بدلیل شخصیت بارز و رفتار شایسته ایشان از احترام خاصی در بین اساتید  گروه اموزشی ، رزیدنت های کودکان و پرسنل بیمارستان برخوردار بوده.    دکتر برجیان در دوران اموزش رزیدنتی علاوه  بر شرکت  در سمینار های مختلف ، در برنامه های بهداشتی مختلف نیز مشارکت فعال داشتند  ، بعنوان نمونه میتینگ هفته سلامت بود که  توسط انجمن دندانپزشکی  Neuces Valley District      برگزار گردید واز اعضای پانل برنامه های  سخنرانی بودند.   http://jiapd.ir/article-1-294-fa.pdf 2020-03-29 58 59 Dr.H.Borjian   استاد دکتر هوشگ برجیان با هدف بزرگداشت استاد گرانقدر اقای دکتر هوشنگ برجیان  خلاصه ای از زندگینامه ایشان جهت اشنائی همکاران محترم دندانپزشکی کودکان ایران توسط جمعی ازاساتید پیشکسوت دندانپزشکی کودکان  گرد اوری و تدوین شده است. مرحوم دکتر برجیان در شهر اصفهان متولد شدند و پس از بپایان رساندن دوره تحصیلات ابتداِئی و متوسطه، به تهران امددند و پس  موفقیت در کنکور تحصیلات دانشگاهی را در رشته دندانپزشکی  دانشگاه تهران شروع وبا موفقیت باتمام رساندند .  پس اخذ پذیرش از  بیمارستان کودکان " دریسکل - تگزاس " به امریکا سفر کردند و دوره سه ساله   رزیدنسی دندانپزشکی کودکان  را   بیمارستان کودکان " دریسکل "  در سال 1958 شروع کردند.   Driscoll Foundation Children Hospital Corpus Christi Texas (June 1958 – July 1961)        پس از گذراندن دوره رزیدنسی و مراجعه  به ایران  به تدریس در بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران پرداختند . پس از مد تی  به ریا ست بخش کودکان منسوب و بر اساس مصوبه تشکیل گروه های اموزشی دانشگاه ، با عنوان مدیر گروه کودکان تاسال 1357 به اموزش و فعالیت خود ادامه دادند. دکتر برجیان در دوران مدیریت در گروه کودکان تغیرات و تحول زیادی در سیستم اموزشی  و درمانی بخش کودکان دانشکده بوجود اوردند و در حقیقت  انرا بصورت  مدرن و پیشرفته مدیریت  میکردند. مجزا کردن یک قسمت از کلینیک و مجهز  کردن ان به یک  یونیت  و دستگاه  رادیو گرافی ) Quiet Room ( اختصاصا  برای درمان  کودکان با عدم همکاری و اموزش کنترل رفتار کودکان  هنگام درمان بود و همچنین پیش بینی درمان کودکان مضطرب و غیر همکار با ایجاد ارام بخشی هوشیاری پس از کسب مجوز استفاده از دستگاه  نایتروس اکساید اکسیژن و تهیه تجهیزات مربوط بان از ان جمله است. در این قسمت  از بخش کودکان اقداماتی برای تهیه تجهیزات لازم جهت کنترل د مای حرارت بدن کودکان مبتلا به اکتودرمال  دیسپلازیا  و جلو گیری از تعریق زیاد  انها هنگام در مانهای دندانپزشکی نیز انجام گرفته بود.   دکتر برجیان بعد از سال 1357 به امریکا سفر کردند ولی هر زمان که به  ایران سفر میکردند چنانچه مصادف   با کنگره انجمن  دندانپزشکی کودکان ایران  ویا جامعه دنداپزشکی ایران بود در ان کنگره ها  شرکت میکردند . در یکی از سفر های ایشان  که مصادف با کنگره سالیانه دندانپزشکی کودکان بود از ایشان بعنوان سخنران مدعو در بر نامه افتتاحیه دعوت شد و شرکت نمودند. ایشان همچنین در گرد همائی  که در راستای تاِئید جمعی گاید لاین های تهیه شده از طرف کمیته علمی انجمن دندانپزشکی کودکان تشکیل شده بود نیز دعوت شده و شرکت نمودند ،  نقش ایشان و دیگر اساتید پیشکسوت شرکت کننده در ارائه پیشنهادات موثر و پشتیبانی از فعالیت  های علمی انجمن پشتوانه ارزشمندی برای کمیته علمی انجمن بود. در ادامه مختصری از فعالیتها و موفقییت های علمی ایشان  در دوره رزیدنسی ارائه میگردد.       Scientific and Professional Activities   1- Case Presentation در مسابقه انتخاب بهترین معرفی" مورد " که توسط رزیدنت های شرکت کننده در " کنگره  دندانپزشکی ایالت   تگزاس برگزار گردید سخنرانی دکتر برجیان تحت عنوان : Modifid Arrowhead Clasps in Removable Appliances  Panel Prosthodontic -Texas State Dental Meeting  برنده بهترین  مقاله  در کنگره شد و ایشان رسما  بعنوان  نفر اول در بین سخنرانان  انتخاب گردیدند . متعاقب ان  از ایشان برای سخنرانی ومعرفی  مورد ارائه شده در یکصدمین کنگره سالیانه جامعه دندانپزشکی امریکا در لوس انجلس   ( 20- 17 اکتبر 1960 )   دعوت بعمل امد ( اپلاینس فوق فرم تغیر داده شده کلسپ اروهد میباشد ).  متعاقب ان  از ایشان  برای شرکت در سه  میتینگ دیگر بشرح  زیر جهت سخنرانی و معرفی اپلاینس فوق و همچنین روش ساخت ان دعوت بعمل امد.       Nueces Valley District Dental Society Monthly Meeting  1.     Forth Annual Dental Meeting – Dallas  Texas  2. Dental Resident at the Driscoll Foundation Children Hospital Meeting  3.                                     2 - در سمینار ماهیانه پزشکان ، دندانپزشکان و رزیدنت های  بیمارستان کودکان" دریسکل " با بیماریهای خاص که      توسط  دکتر برجیان و بصورت معرفی مورد برگزار گردید پس از دریافت  لوح تقدیر مجوز چاپ مقاله ارائه شده را در مجله جامعه دندانپزشکی امریکا دریافت کردند که با  ادرس زیر در ان مجله چاپ شده است:                                    The effect of early dental treatment of "Anhydrotic Ectodermal Dysplasia" American Dental Association Vol. 61 page, 555-558 November 1960    3 – دریافت نامه رسمی سپاسگزاری و تقدیر از دکتر هوشنگ برجیان توسط :   J. M. Sloan, M.D. Medical Director Driscoll Fundation Children Hospital Corpus Christi, Texas   رئیس بیمارستان اموزشی کودکان دریسکول در این تقدیر نامه رسمی  ضمن گزارش موفقیت امیز دوره سه ساله رزیدنتی  دکتر هوشنگ برجیان (  از جون  1359 الی جولای  1961  )  متذکر می شود که او بدلیل شخصیت بارز و رفتار شایسته ایشان از احترام خاصی در بین اساتید  گروه اموزشی ، رزیدنت های کودکان و پرسنل بیمارستان برخوردار بوده.    دکتر برجیان در دوران اموزش رزیدنتی علاوه  بر شرکت  در سمینار های مختلف ، در برنامه های بهداشتی مختلف نیز مشارکت فعال داشتند  ، بعنوان نمونه میتینگ هفته       سلامت بود که  توسط انجمن دندانپزشکی  Neuces Valley District      برگزار گردید واز اعضای پانل برنامه های  سخنرانی بودند http://jiapd.ir/article-1-294-en.pdf 2020-03-29 58 59 M Vahid Golpayegani 1 AUTHOR