دوره 12، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 70-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fotouhiardakani F, Ghandeharimotlagh M, Bahrololoumi Z, Ghandeharimotlagh B. Evaluation of Educational Effect on Parent’s Attitude toward Different Behavioral Management Techniques for Children. ijpd 2017; 12 (2) :63-70
URL: http://jiapd.ir/article-1-153-fa.html
فتوحی اردکانی فائزه، قندهاری مطلق مهدی، بحرالعلومی زهرا، قندهاری مطلق بنت الهدا. بررسی اثر آموزش بر نگرش والدین نسبت به روشهای مختلف هدایت رفتاری کودکان. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1396; 12 (2) :63-70

URL: http://jiapd.ir/article-1-153-fa.html


چکیده:   (2828 مشاهده)
زمینه و هدف: رفع مشکلات دندانی کودک ، به بهترین شکل و همراه با بیشترین همکاری از جانب کودک نیازمند اعتماد کودک به دندانپزشک و همچنین والدین به دندانپزشک در جهت تداوم ان  می باشد .با در نظر گرفتن اهمیت استفاده از روش های هدایت رفتاری در درمان دندانپزشکی کودکان هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر اموزش بر نگرش والدین در راستای روش های مختلف هدایت رفتاری کودکان بود.
روش بررسی دراین مطالعه توصیفی٧٧ نفر از والدین کودکان مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده  دندانپزشکی یزد انتخاب گشته و سپس پرسش نامه ای شامل توضیح هدف کلی مطالعه- اطلاعات دموکراتیک والدین و ٧  شیوه مختلف رفتاری( بگو-نشان بده-انجام بده ،کنترل صدا ،استفاده از دستگاهای بازدارنده ی غیر فعال -بازدارندگی فعال توسط پرسنل دندانپزشکی یا والدین،استفاده از آرامبخشی ،دست روی دهان و بیهوشی عمومی) به أفراد داده شد. در برگه های  ارزیابی ، زیر هریک از روشها ،مقیاس آنالوگ بصری( VA S)قرار گرفته وروی خط  ١٠٠ میلیمتری در سمت چپ واژه کاملا مخالف و در سمت راست واژه کاملا موافقم وجود داشت .والدین دیدگاه خود در ارتباط با هر یک از روش ها ی هدایت رفتاری را ابتدا مشخص کرده و نهایتاً بعد از نمایش یک فیلم اموزشی حاوی این ٧ روش هدایت رفتاری مجدداً فرم پرسش نامه را تکمیل کردند.جهت انالیزداده ها از تست های اماری .wilcoxon و Cruskal vallis استفاده گردید.
یافته ها: از 77نفر والدین 67 نفر زن 10 مرد با محدوده سنی بین 24تا 68سال بودند . بیشترین تاثیر اموزش در مقبولیت و تفاوت نمره پیش ازمون و پس ازمون در روش بگو-نشان بده –انجام بده(p value=001) و سپس در روش بیهوشی عمومی دیده شد. در تمامی روش های هدایت رفتاری به غیر از روش دست روی دهان تفاوت معناداری  قبل و بعد از اموزش وجود داشت.
نتیجه گیری: به نظر میرسد با گذر زمان پذیرش روش های مختلف رفتاری تغییر کرده است ونقش اموزش در مقبولیت رو به رشدروش هایی از جمله بگو –نشان بده – انجام بده و بیهوشی عمومی حائز اهمیت میباشد.
متن کامل [PDF 1457 kb]   (963 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/1/15 | پذیرش: 1397/1/15 | انتشار: 1397/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb