Najafpour E, Seraj B, Ghadimi S, Mahdilou T. Evaluation of clinical education and examination of preclinical and clinical courses of pediatric dentistry from the viewpoint of the students of Tehran University of Medical Sciences. ijpd 2018; 14 (1) :77-83
URL:
http://jiapd.ir/article-1-207-fa.html
نجفپور ابراهیم، سراج بهمن، قدیمی سارا، مهدی لو توحید. بررسی نحوه آموزش و ارزشیابی واحد های عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1397; 14 (1) :77-83
URL: http://jiapd.ir/article-1-207-fa.html
گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (2374 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی در دندانپزشکی به علت حجم بالای واحدهای عملی و ابعاد یادگیری مهارتی گسترده آن نیاز به توجه خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه آموزش و ارزشیابی واحد های عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان از دیدگاه دانشجویان بخش در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران انجام شد.
نفر از دانشجویان دوره 641 تحلیلی – مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی که واحدهای بالینی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان را در بخش ، عمومی دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده بودند؛ شرکت داشتند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت؛ استفاده شد. برای آنالیز توصیفی داده ها، ازآماره های توصیفی و برای جنس ، آنالیز تحلیلی داده ها برای بررسی تفاوت نظر دانشجویان بر اساس سال تحصیلی . استفاده شد SPSS 22.0 و سن از مدل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزارهای
درصد دانشجویان با نحوه ارزیابی مناسب دانشجویان 83 یافته ها: در این مطالعه تنها درصد از دانشجویان میزان تجهیزات 83 در انتهای بخش مخالف داشت. تنها حدود فیزیکی و وسایل و مواد مورد نیاز دانشجو در بخش و لابراتوآر را مناسب ندانستند. در مورد اکثر مهارت ها، دانشجویان از بخش کودکان راضی بوده و قادر به انجام بیشتر مهارت ها به تنهایی بودند. بیشترین مشکل دانشجویان در رابطه با مهارت فضانگهدار (ثابت و متحرک) گزارش شد. سن و جنس دو عامل تاثیر گذار بر نظرات دانشجویان در برخی از موارد مورد سوال بود اما سال تحصیلی به دانشگاه بیشترین عامل تاثیرگذار بر میزان عدم امتناع از انجام مهارتهای مورد نیاز دندانپزشکی در بخش کودکان بود.
نتیجه گیری: دانشجویان در مورد نحوه آموزش واحدهای عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان در مورد اکثر مهارت ها، از آموزش بخش کودکان راضی بوده و ، قادر به انجام بیشتر مهارت ها به تنهایی بودند. در مورد مهارتهایی مانند فضانگهدار تهیه بسته های آموزشی می تواند باعث بهبود این مهارت ها گردد.
کودکان ، کلمات کلیدی: آموزش، ارزشیابی، دندانپزشکی
1 ابراهیم نجف پور 2 بهمن سراج *3 سارا قدیمی 4 توحید مهدیلو .استادیار گروه دندانپزشکی 1 ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز 2 .دانشیار گروه دندانپزشکی ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران . دانشیار گروه دندانپزشکی 3 ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران .دندانپزشک 4
نویسنده مسئول: سارا قدیمی
sghadimi@tums.ac.ir 1 تاریخ دریافت: 1/2/9 7 1 تاریخ پذیرش: 3/6/97
نوع مقاله:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/12/11 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار: 1397/12/11