Shekarchi F, Lahouti Ashkevary F, Khoramian Tousi S. Investigating the Viewpoint of Students and Professors of Alborz University of Medical Sciences about Teaching a Course by Several Lecturers in 2020. ijpd 2021; 16 (2) :27-44
URL:
http://jiapd.ir/article-1-313-fa.html
شکارچی فاطمه، لاهوتی اشکوری فاطمه، خرمیان طوسی سمیه. بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی البرز در مورد تدریس واحد درسی توسط اساتید متعدد در سال 1399. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1400; 16 (2) :27-44
URL: http://jiapd.ir/article-1-313-fa.html
چکیده: (967 مشاهده)
مقدمه: یکی از شیوه های مرسوم آموزشی در دانشکده های دندانپزشکی، تدریس واحد درسی توسط چند استاد است که نقاط قوت و ضعفی دارد. هدف این پژوهش ارزیابی دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی البرز در خصوص این شیوه تدریس در سال 1399 بود.
مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی در میان دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی البرز انجام شد. با استفاده از فرمول حجم نمونه برای برآورد یک نسبت در جمعیت و با در نظر گرفتن مقدار P=0.51 و q=0.49 و دقت 05/0 ، حجم نمونه 385 نفر محاسبه شد که 398 نفر از دانشجویان وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد و از طریق شاخص های آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون t مستقل در نرم افزار spss نسخه 25 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نظر اساتید و دانشجویان این بود که تدریس توسط چند استاد، از یک یا چند رشته تخصصی، به طور معنی داری باعث جذابیت و تنوع مطالب درسی و ارتقاء کیفیت آموزش است (p<0.05) در مقابل آن ها این شیوه تدریس را عامل افزایش حجم بی مورد مطالب درسی می دانستند. (p<0.05) اساتید بر خلاف دانشجویان بر روی برخی از پیامدهای مثبت و منفی تدریس توسط چند استاد از یک رشته تخصصی نسبت به چند رشته تخصصی اختلاف نظر داشتند.
نتیجهگیری: تدریس توسط چند استاد، هم از نظر دانشجویان و هم از دیدگاه اساتید، به طور معنی داری باعث افزایش تنوع و جذابیت مطالب درسی و در مقابل عامل افزایش حجم مطالب درسی می شود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1400/7/1 | انتشار: 1400/7/1