دوره 14، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

goudarzi A, heidarnia A, Tavafian S S, Eslamiyan M. Relationship of social variables with oral health of students. ijpd 2018; 14 (1) :1-10
URL: http://jiapd.ir/article-1-200-fa.html
گودرزی اعظم، حیدرنیا علیرضا، طوافیان صدیقه سادات، اسلامیان محمد. ارتباط متغیرهای اجتماعی با سلامت دهان و دندان دانش آموزان. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1397; 14 (1) :1-10

URL: http://jiapd.ir/article-1-200-fa.html


دانشجوی دکترا تخصصی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (2834 مشاهده)
زمینه و هدف: بهداشت دهان و دندان از شاخه های مهم بهداشت عمومی است که در سلامت افراد تاثیر بسزایی دارد و پایه و اساس سلامت و رفاه بدن بوده و روی کیفیت زندگی و شرایط عمومی بدن اثر می گذارد این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران و ارتباط آن با تحصیلات والدین صورت گرفت. 
 دانش آموز در سال 614 ، مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک از لحاظ 69-64 تحصیلی سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده   مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 11 نسخه SPSSاز نرم افزار 
 سال، میانگین رتبه 12611±2641 یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه ، سطح تحصیلات اکثر 6626 ±1621 ، میانگین بعد خانوار 16.1 ±2661تولد %) دیپلم بود، مهمترین منبع کسب 6161% ) و اکثر پدران (6169مادران ( اطلاعات دانش آموزان در خصوص بهداشت دهان و دندان به ترتیب معلمین، مربیان بهداشت، وسایل کمک آموزشی در مدرسه، والدین و سایر موارد بود. میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد دانش آموزان در زمینه مراقبت دهان و دندان در  بود. 91611 ± 1664 و 61611 ± 11612 حد متوسط و به درصد به ترتیب ) دختران دانش آموز p>2629( ) و آگاهی p>2621 تحصیلات والدین با عملکرد ( ). ولی با p>2621 ارتباط معناداری داشت. در آمد خانوار با عملکرد مرتبط بود ( .)>p 2629 آگاهی ارتباط معناداری نداشت (
نتیجه گیری: آگاهی و عملکرد، متوسطی در میان دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی شهر تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان مشاهده شد که با افزایش تحصیلات والدین میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان افزایش می یافت.              از آنجایی که دانش آموزان مهم ترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مربیان بهداشت ذکر کردند، به نظر می رسد با آموزش از این طریق به نتایج مثبتی بتوان دست یافت. 
              عملکرد، دانش آموز، تحصیلات ، کلمات کلیدی: بهداشت دهان و دندان، آگاهی والدین. 
  *1 اعظم گودرزی   2 علیرضا حیدرنیا   3 صدیقه سادات طوافیان  4 محمد اسلامی 1 گروه ، .دانشجوی دکترا تخصصی ، آموزش بهداشت، دانشکده  علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.  .استاد گروه آموزش بهداشت، دانشکده 2 دانشگاه تربیت مدرس، ، علوم پزشکی تهران، ایران. . دانشیار گروه آموزش بهداشت، 3  دانشگاه تربیت ، دانشکده علوم پزشکی مدرس، تهران، ایران.  .استادیار دفتر سلامت جمعیت، خانواده 4 و مدارس، وزارت بهداشت، درمان و  . تهران، ایران ، آموزش پزشکی نویسنده مسئول: دکتر اعظم گودرزی azamgoodarzy98@gmail.com 
 
9 /1/3 تاریخ دریافت: 7 
 
 97/5/21تاریخ پذیرش: 
نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/12/11 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار: 1397/12/11

فهرست منابع
1. Keikhaee R, Rakhshani F, Fijan S, Keikhaee M, Rad JS, Roostaee F. The effectiveness of oral health education by peers on knowledge and performance of students in Zabol, Iran.
2. National Institute of health.Oral health. 2009, available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez.
3. Al-Omiri MK, Al-Wahadni AM, Saeed KN.Oral health attitudes, knowledge, and behavior among school children in North Jordan.Journal of dental education. 2006 Feb1;70(2):179-87.
4. World Health Organization. Oral health surveys: basic methods. World Health Organization; 2013.
5. us understanding and improving health. Washington:Department of health and human services 2000.
6. canadian dental association definition of oral health among items endorsed by board of governors . communique 2001; 4:1-15.
7. Greensapan D.oral health is global health .j dental res 2007 ; 86(6): 485 [DOI:10.1177/154405910708600601] [PMID]
8. E. Hawes. School health interpreter Sa'idinejad CE. First published in Tehran, Ministry of Health, Treatment and Medical Education;1380; 1- 8.
9. Kwan SYL, Petersen PE, Pine CK, Borutta A. Health -promoting schools: an opportunity for oral health promotion. first Ed. , New York, H&M publication, 2002.
10. Goodarzi A, Heidarnia A, Niknami S, Heidarnia M. Efficacy of Educational Film for Enhancing Oral Health Knowledge, Attitude and Performance of Elementary Students. J Dent Sch. 2014; 32 (4) :197-201
11. World Health Organization .The objectivesof WHO Global oral Health program(ORH).AvailableFrom:http/www.who.int/oralHealth/objectives/en/index .htme. at:18/02/2006,At 10 a.m.
12. MirzaeiAlavijeh M, Jalilian F, Baghiani Moghadam M, Hatamzadeh N, ZinatMotlagh F, Dahaghin N. Knowledge, Attitude and Practice of Elementary Schools Students about Oral Health in Yazd. Iranian Journal of Pediatric Dentistry. 2013 Dec 15;9(1):43-50. [DOI:10.29252/ijpd.9.1.43]
13. Fallahinejad Ghajari M, Mirshekar Z, Razavi S. Knowledge and attitude toward oral and dental health among Zahedan's guidance school students. J Dent Sch. 2007; 24 (4) :492-498
14. Saadatniya M, Ghodsi A. Knowledge and Attitudes of Elementary School Students to Oral Health in City ofBushehr [MD thesis]. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences; 2001. (In Persian)
15. Poor Hashemi SJ. A longitudinal study on caries reduction rate of 12 year old children in Tehran. Journal ofdental school,Shahid Beheshti university of medical sciences 2001 Winter;18(4):18-27. (In Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb