دوره 15، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 56-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi N. A Paradigmatic Model of Prevention of Oral Diseases and Education of Oral Health Promotion of Children and Adolescents in Iran: A Grounded Theory Methodology. ijpd 2020; 15 (2) :46-56
URL: http://jiapd.ir/article-1-290-fa.html
عابدی نیلوفر. الگوی پارادایمی پیشگیری و آموزش ارتقای بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران: پژوهش داده بنیاد. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1399; 15 (2) :46-56

URL: http://jiapd.ir/article-1-290-fa.html


چکیده:   (630 مشاهده)

مقدمه: سلامت دهان و دندان بخشی از سلامت عمومی بدن به شمار میرود برای داشتن لثهها و دندانهای سالم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است دندانها و لثه سالم برای حفظ زیبایی، اعتماد به نفس، تکلم، عمل جویدن و بلعیدن مهم است. اصلیترین راهکار در این زمینه، اجرای مداخلات ارتقا سلامت و پیادهسازی استراژیهای مختلف آموزش بهداشت، منطبق بر شیوههای جدید یادگیری و استفاده از موثرترین و کوتاهترین راه در جهت رسیدن به هدف ارتقا سلامت دهان و دندان هستند. )1990( روش کار: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش داده بنیاد میباشد. در این روش دادههای جمعآوری شده، بر اساس کد گذاری سه مرحله ایی اشتراوس و کوربین اتحلیل شد. مفاهیم مرتبط به هم، یک محور یا مولفه را میسازند و از دل آنها مقولات حاصل خواهد شد. در نهایت الگوی نظریه از مقولهها شکل میگیرد. مولفه مرتبط با مسائل و چالشهای 14 سطح شامل: 5 مولفه از آن استخراج گردید .یافتههای حاصل از پژوهش حاضر که در 52 مفهوم ابتدایی بود که 122 یافتهها: دادهها شامل بنیادین موجود بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان (شرایط عادی) مانند: تغذیه ناسالم، بیماری ها و دارو ها خاص،رفتار بهداشتی نامناسب مادران، فقر اقتصادی و فقر مولفه مرتبط باتوانمند سازی و ارتقا بهداشت دهان و دندان (عوامل راهبردی) مانند :مداخله از طریق مدارس ، رسانه 11 ،... فرهنگی ، عدم دسترسی به خدمات دندان پزشکی و مولفه مرتبط با تهدیدات 9 ،) مولفه مرتبط با بستر و امکانات ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل زمینه ایی 8 دیداری و شنیداری ، مشاوره فردی ، مصاحبه و...، مولفه مرتبط با بهبود و موفقیتها بهداشت دهان و دندان (پیامدها)، و میتواند اطلاعات 10 و محدودیت ها ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل مداخلهگر)، نسبتاً جامعی را در خصوص تدارک الگوی آموزش و پیشگیری ارتقای دهان و دندان در ایران را ارائه نماید. نتیجهگیری: نتایج پژوهش منجر به تدوین الگوی پارادایمی ارتقا و پیشگیری بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران شد. آموزش، پژوهش داده بنیاد ،

واژه‌های کلیدی: بهداشت دهان، پیشگیری مقاله
متن کامل [PDF 3138 kb]   (260 دریافت)    

 


نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/1/22 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb