 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ansarinia A,  Salari sedigh S,  Montazeri A,  Moradi askari E. Assessment of knowledge and attitude of  Rafsanjan primary school health instructors about management of traumatic tooth avulsion among in 2020-2021.  ijpd 2022; 17 (1) :75-85
URL: 
http://jiapd.ir/article-1-336-fa.html   
                    
                    انصاری نیا امین،  سالاری صدیق سمیه،  منتظری امیرحسین،  مرادی عسکری احسان. بررسی میزان آگاهی و نگرش مربیان بهداشت دبستان های شهر رفسنجان از نحوه مدیریت ترومای دندانی avulsion در دندان های دائمی در سال تحصیلی  1399-1400.  مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1400; 17 (1) :75-85
URL: http://jiapd.ir/article-1-336-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    چکیده:       (1304 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: پروگنوز تراما راﺑﻄﻪﻧﺰدیﮑﯽﺑﺎ ﻣﺪیﺮیﺖ ﺻﺤﯿﺢ و ﻓﻮری ﺑﻌﺪ از وﻗﻮعﺣﺎدﺛﻪ دارد.غالباﻣﺮﺑﯿﺎنﺑﻬﺪاﺷﺖ اوﻟﯿﻦ اﻓﺮاد در ﺗﻤﺎسﺑﺎ ﮐﻮدﮐﺎنﻫﺴﺘﻨﺪ، بنابراین آﮔﺎﻫﯽ آنﻫﺎ از ﻧﺤﻮهﺑﺮﺧﻮردﺑﺎ ایﻦﺻﺪﻣﺎت،ﻧﻘﺶﻣﻬﻤﯽ در ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی و درﻣﺎن دارد. ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم ایﻦﭘﮋوﻫﺶ تعیین میزان آگاهی مربیان بهداشت دبستان های شهر رفسنجان از نحوه مدیریت ترومای دندانی avulsionدر سال تحصیلی 1400-1399 بود.
موادوروشها:درایﻦﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺗﻮﺻﯿﻔﯽﻣﻘﻄﻌﯽ،ﮐﻠﯿﻪﻣﺮﺑﯿﺎنﻣﺪارساﺑﺘﺪایﯽرفسنجانﮐﻪ32ﻧﻔﺮﺑﻮدﻧﺪ،ﺷﻨﺎﺳﺎیﯽﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺲ از ﺗﮑﻤﯿﻞﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، اﻃﻼﻋﺎتﮔﺮد آوری ﺷﺪهاز 30 مربی مورد ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آماری قرار گرفت. ﺑرای آزﻣﻮنﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎیﭘﮋوﻫﺶ، از رﮔﺮﺳﯿﻮنﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه و آزﻣﻮنﻫﺎیﻧﺎنﭘﺎراﻣﺘﺮیﮏﺿﺮیﺐﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﭙﯿﺮﻣﻦ،ﻣﻦ- ویﺘﻨﯽ و ﮐﺮوﺳﮑﺎل واﻟﯿﺲ توسط نرم افزار Spss-20اﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪ.  
یافته ها: میانگین نمره آگاهی و نگرش مربیان از مدیریت avulsion به ترتیب 6/6  ± 2/14 و 41/65 ± 3/22بود. ﺑﯿﻦﻧﻤﺮه آﮔﺎﻫﯽﺑﺎﺳﻦ،ﺳﺎﺑﻘﻪﮐﺎر،ﻣﯿﺰانﺗﺤﺼﯿﻼت و تجربه مواجههﺑﺎﻓﺮد دﭼﺎرavulsionارﺗﺒﺎط آﻣﺎریﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮدﻧﺪاﺷﺖ(05/0<P). در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ حاضر،ﻧﻤﺮه آﮔﺎﻫﯽ ﻣﺮﺑﯿﺎﻧﯽﮐﻪ دوره آﻣﻮزﺷﯽ را ﮔﺬراﻧﺪهاﻧﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺳﺎیﺮ اﻓﺮادﺑﻮد ، که از ﻟﺤﺎظ آﻣﺎری این ﺗﻔﺎوتﻣﻌﻨﯽدار بود (001/0P< ).
نتیجهگیری: آﮔﺎﻫﯽﻣﺮﺑﯿﺎن در ﻣﻮردﻣﺪیﺮیﺖ آﺳﯿﺐﻫﺎی دﻧﺪاﻧﯽﻧﺎﮐﺎﻓﯽ بودو ﮐﺎرﺑﺮداﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎیﯽﺑﺮایﺑﻬﺒﻮد داﻧﺶ ﻣﺮﺑﯿﺎن در ایﻦ زﻣﯿﻨﻪ لازم اﺳﺖ. از آﻧﺠﺎﮐﻪ اﻓﺰایﺶ آﮔﺎﻫﯽﻣﻮﺟﺐﭘﯿﺶ آﮔﻬﯽﻣﻄﻠﻮبﺗﺮ در ﺻﺪﻣﺎت دﻧﺪاﻧﯽﻣﯽﺷﻮد،ﺑﺮﮔﺰاری دورهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽﺟﻬﺖ اﻓﺰایﺶ آﮔﺎﻫﯽﻣﺮﺑﯿﺎن اﻣﺮی ﺿﺮوریﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
مقاله پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1400/12/11 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10