دوره 14، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 76-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عرفانپرست لیلا، سهرابی آذین، علیزاده مهستی، دریانی آیسان. بررسی میزان آگاهی و نگرش اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش ازطریق وب در سال 1395. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1397; 14 (1) :67-76

URL: http://jiapd.ir/article-1-206-fa.html


دانشیار بخش دندانپزشکی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2022 مشاهده)
زمینه و هدف: اطلاعات کمی در مورد نحوه استفاده از وب در آموزش دندانپزشکی وجود داشته و میزان مؤثربودن چنین روشها و تکنولوژی های جدیدی در تدریس و تحقیق مورد بحث و گفتگو است. از این رو مطالعه ی حاضر با هدف تعیین آگاهی و نگرش اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش ازطریق وب طراحی گردید. 
مواد و روش ها: نوع مطالعه توصیفی- مقطعی و ابزار مطالعه استفاده از پرسشنامه می باشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان این حوزه تایید شده و برای ارزیابی پایایی درونی سوالات از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در این مطالعه مقطعی، از همه ی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم  پرسشنامه تکمیل کنند. سپس، داده های بدست آمده به ، پزشکی تبریز درخواست شد SPSS وسیله نرم افزار آماری P  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 21 - کمتر value . معنی دار تلقی گردید .0.0از 
یافته ها:  :آگاهی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش    درصد آگاهی 08/.0 درصد آگاهی  بالا، 86/68 ازطریق وب بدین صورت است:  درصد آگاهی متوسط. نگرش اعضای هیئت علمی دانشکده 86/08 پایین و  درصد 06/7  دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش از طریق وب بدین گونه است که 8/0 درصد مخالف و 00/6 درصد ممتنع، 08/8 درصد موافق، 88کاملا موافق، درصد کاملا مخالف هستند. آگاهی و نگرش استادان در مورد آموزش از طریق وب به جنسیت، گروه آموزشی و مرتبه ی علمی آنها بستگی نداشته و اختلاف معناداری LT بین آن ها دیده نشد & P;0.05) .) 
نتیجه گیری: به طور کلی آگاهی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز نسبت به آموزش از طریق وب کم بوده ولی نگرش آن ها نسبت به این مقوله مثبت می باشد. 
 آموزش از ، نگرش اعضای هیئت علمی ، کلمات کلیدی: آگاهی اعضای هیئت علمی طریق وب. 
 
 1 لیلا عرفانپرست *2 آذین سهرابی   3 مهستی علیزاده 4 آیسان دریانی   1 .دانشیار بخش دندانپزشکی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران 2 .استادیار بخش دندانپزشکی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.  ، . استاد بخش پزشکی اجتماعی 3 دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران   .دندانپزشک 4
 
نویسنده مسئول: آذین سهرابی 
 
azin.sohrabi@gmail.com   9 /2/8 تاریخ دریافت: 7  97/6/3تاریخ پذیرش: 
نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/12/11 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار: 1397/12/11

فهرست منابع
1. Walmsley A, White D, Eynon R, Somerfield L. The use of the Internet within a dental school. European journal of dental education. 2003;7(1):27-33. [DOI:10.1034/j.1600-0579.2003.00268.x] [PMID]
2. Maleki Z, Goudarzi M, Mohtashami L, Faghihi B. Knowledge and attitudes of Dental Students and Academic Staffs towards Internet Usage in Dental Training in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. . J Dent Sch. 2010;28(1):40-7.
3. Cobban SJ, Seale LN. A collaborative approach for improving information literacy skills of dental hygiene students. International journal of dental hygiene. 2003;1(1):49-56. [DOI:10.1034/j.1601-5037.2003.00005.x] [PMID]
4. Virtanen JI, Nieminen P. Information and communication technology among undergraduate dental students in Finland. European journal of dental education. 2002;6(4):147-52. [DOI:10.1034/j.1600-0579.2002.00251.x]
5. Rashidtorabi M, Ahanchian M, SaeediRezvani M. The attitude of department heads, faculty members, and physicians of Mashhad University of Medical Sciences toward continuing medical education through internet: Investigating some related factors. Iranian Journal of Medical Education. 2008;7(2):279-87.
6. Zolfaghari M, Sarmadi M, Negarandeh R, Zandi B, F A. Attitude Research under the Faculty of Nursing and Midwifery. Tehran University of Medical Sciences School of Nursing and Midwifery. Tehran University of Medical Sciences 2009;15(1):31-9.
7. Harirchian SM, Yarmohammadian MH, Bahrami S, Bahadorani M, Soleimanian M. Web-based Education; Study of Knowledge, Attitude and Practice of Faculty Members Isfahan University of Medical Science. Health Information Management. 2010;7(3):243-50.
8. Ebadi S, Abdi S, Ebadi M. The Impact of Information Technology to Transform Traditional Methods of Learning to Student-Centered Learning Methods. Islamic Azad University, Karaj - educational and cultural center Sama. 2010;20(3):22.
9. Twomey A. Web-based teaching in nursing: lessons from the literature. Nurse Education Today. 2004;24(6):452-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.04.010] [PMID]
10. Moniee R. Developing of distance education in higher education: challenge & opportunism. Journal of Rahyaft. 2004;31(1):43.
11. Shuster GF, Learn CD, Duncan R. A strategy for involving on-campus and distance students in a nursing research course. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2003;34(3):108-15. [DOI:10.3928/0022-0124-20030501-06] [PMID]
12. Thurmond VA. Defining interaction and strategies to enhance interactions in Web-based courses. Nurse Educator. 2003;28(5):237-41. [DOI:10.1097/00006223-200309000-00013] [PMID]
13. Bahadorani M, Yamani N. Assessment of knowledge, attitude and computer skills of the faculty members of Isfahan University of Medical Sciences in regard to the application of computer and information technology. Iranian journal of medical education. 2002;2(1):11-8.
14. Myers CB, Bennett D, Brown G, Henderson T. Emerging Online Learning Environments and Student Learning: An Analysis of Faculty Perceptions. Educational technology & society. 2004;7(1):78-86.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb