دوره 16، شماره 1 - ( پاییز و رمستان 1399 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 42-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari S, Mokhtari S, Hosseinipour Z. Education in the field of medical sciences is an important process which practical skills is an important part of it. The purpose of this study was to compare the effect of two methods of live demonstration and videotape methods, for teaching Fissure Sealant and PRR, SSC, pulpotomy and pulpectomy on learning and satisfaction of 9th-semester dental student of Tehran University of Medical Sciences.. ijpd 2020; 16 (1) :30-42
URL: http://jiapd.ir/article-1-298-fa.html
مختاری سعیده، مختاری سپیده، حسینی پور زهرا. مقایسه تاثیر دو روش مشاهده فیلم آموزشی و آموزش زنده توسط استاد در مباحث فیشور سیلنت و PRR، تراش SSC، پالپوتومی و پالپکتومی بر یادگیری و میزان رضایت دانشجویان ترم 9 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در واحد کودکان عملی 1. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1399; 16 (1) :30-42

URL: http://jiapd.ir/article-1-298-fa.html


چکیده:   (1289 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش در حیطه رشته های علوم پزشکی روندی با اهمیت است که بخش مهمی از آن را  مهارت های عملی تشکیل می دهد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش نمایش فیلم و آموزش زنده توسط استاد در تدریس مباحث فیشور سیلنت و PRR، تراش SSC، پالپوتومی و پالپکتومی بر یادگیری و میزان رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. این مطالعه در پاسخ به این سوال که آیا روش آموزشی نمایش فیلم با در نظر گرفتن نیاز های آموزشی دانشجویان می تواند به اندازه آموزش زنده موثر واقع شود، انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی دانشجویان ترم 9 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران که 62 نفر بودند به دو گروه تقسیم و بصورت داوطلبانه وارد مطالعه شدند. جهت ارزیابی سطح دانش دانشجویان، از تمام دانشجویان آزمونpre test  و post test در ابتدا و انتهای دوره گرفته شد. در گروه اول مهارت مورد نظر، توسط استاد بر روی مدل دندانی یا دندان های شیری کشیده شده آموزش داده شد و در گروه دوم برای آموزش همان مباحث فیلم آموزشی مناسب که شامل همان موارد آموزشی بود، نمایش داده شد. در پایان دوره ، هر کدام از دانشجویان با انجام مهارت های مذکور روی مدل دندانی و در شرایط یکسان مورد ارزیابی قرار گرفته و توسط چک لیستی نمره دهی شدند. با پر کردن پرسشنامه  طراحی شده نیز میزان رضایت دانشجویان سنجیده شد.
یافته ها:در نتایج آزمون های پیش و پس از دوره افراد دو گروه ، بجز در دو سوال، تفاوت معنا داری یافت نشد.(P Value>0.05)  بنابراین سطح دانش دو گروه پیش و پس از دوره بسیار  به هم نزدیک بود. میانگین نمرات دانشجویان دو گروه در بخش های مختلف و نیز در قالب نمره کل بسبار به هم نزدیک بوده و تفاوت قابل توجهی نداشت. نتایج پرسشنامه رضایت نیز بیشتر از 85%  رضایمتندی از روش نمایش فیلم را نشان می داد.
نتیجه گیری:  یافتیم که روش نمایش فیلم  به اندازه آموزش مستقیم در کسب مهارت دانشجویان  کارآمد و مفید است.
متن کامل [PDF 1058 kb]   (577 دریافت)    

نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/10 | پذیرش: 1399/6/1 | انتشار: 1399/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb