دوره 13، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaker dolagh A, Hoseinzadeh M. The effect of neuro feedback on children's anxiety in dentistry. ijpd 2018; 13 (2) :53-62
URL: http://jiapd.ir/article-1-182-fa.html
شاکر دولق علی، حسین زاده مریم. اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب کودکان در دندانپزشکی. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1397; 13 (2) :53-62

URL: http://jiapd.ir/article-1-182-fa.html


چکیده:   (2801 مشاهده)
زمینه و هدف:اضطراب دندان پزشکی در کودکان به عنوان یک مشکل در کنترل بیماران بیان می شود. اثر این ترس می تواند تا نوجوانی ادامه داشته باشد و سبب پرهیز از اعمال دندان پزشکی گردد که برآیند آن از بین رفتن سلامت دهان است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب دندانپزشکی کودکان صورت گرفت.
 
مواد و روشها:روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد) می‌باشد. جامعه  پژوهش شامل کلیه کودکان 9 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز دندانپزشکی سطح شهر تبریز در سال 1396 می باشند، که به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 16 نفر با استفاده از پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی شناسایی و به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (8 نفر) و شاهد (8 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در طول 5 هفته و هفته ای سه جلسه ی نیم ساعته مورد درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه شاهد آموزشی شبیه گروه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها به وسیله  نرم افزار آماریSPSS19 و به روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
یافتهها:براساس یافته های پژوهش تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه مشاهده شد بطوری که نمرات پیش آزمون اضطراب در هر دو گروه نزدیک به 16 بود که پس از درمان نوروفیدبک میانگین اضطراب گروه آزمایش به 9 کاهش یافت ولی میانگین اضطراب گروه کنترل 16 باقی ماند بدین صورت درمان نوروفیدبک موجب کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان در گروه آزمایش شده بود.
 
نتیجه گیری:: این نتایج بیان میکند که این روش می تواند مانند سایر تکنیک های درمانی و آرامش دهنده برای کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
 
 
متن کامل [PDF 1438 kb]   (776 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/6/31 | پذیرش: 1397/6/31 | انتشار: 1397/6/31

فهرست منابع
1. Farokhgisou, E. Hashemipor, S. & Azhdary H. (2008). The influence of music on pain sensation and fear in children during dental treatments. J dentistry; 9(1): 93-100.
2. Frere, CL. Crout. R/ Yorty. J. McNeil. DW. (2001). Effects of audiovisual distraction during dental prophylaxis. J Am Dent Assoc; 132(7):1031-1038. [DOI:10.14219/jada.archive.2001.0309] [PMID]
3. Hakeberg, M. Berggren, U. & Gröndahl, HG. (1993). A radiographic study of dental health in adult patients with dental anxiety. Community Dentistry Oral Epidemiol; 21(1): 27-30. [DOI:10.1111/j.1600-0528.1993.tb00714.x] [PMID]
4. Rabiei, M. (2001). The effect of individual in group cognitive behavior therapy on reduce of exam anxiety among Bruojen students [MA Thesis in Persian]. Isfahan, Iran: Isfahan University.
5. Udoye, CH. Oginni, AO. Oginni, FO. (2005). Dental anxiety among patients undergoing various dental treatmentsin a Nigerian teaching hospital. Journal of Contemporary Dental Practice; 6(2): 91-98. [DOI:10.5005/jcdp-6-2-91] [PMID]
6. Morvatisharifabad,MA.Razavinia,M.Haerian,A.Fallahzadeh,H.[Stuady of dental anxiety on Mashhad dental patients]Journal of Toloe Behdasht Yazd 2013,11(2):119-130.(Persian).
7. Nilchian,F.Mohammadi,A.[Assesment of the level of dental anxiety in 10-12 year-old students in Sahr-e-Kord city]Journal of Isfahan dental Faculty.2013,9(5):451-458.(Persian).
8. Vermaire, JH. De Jongh, A & Aartman I. (2008). Dental anxiety and quality of life: the effect of dental treatment. Community Dent Oral Epidemiol. 2008 Oct; 36(5):409-16.9. Hammond, D. (2006). Cowpat isneurofeedback? J Neurotherapy; 10:25-36. [DOI:10.1111/j.1600-0528.2007.00416.x] [PMID]
9. Lubar, JF. (2003). Neurofeedback for the management of attention deficit disorders. In: Schwarts MS, Andrasik F, editors. Biofeedback: A Practitioners guide. 3rded. New York: The Guilford Press, 409-437.
10. Kouijzer, J. van Schie, HT. de Moor, JM. Gerrits, B. & Buitelaar, JK. (2009). Neurofeedback treatment in autism. Preliminary findings in behavioral, cognitive, and neurophysiological functioning. Journal of Research in Autism Spectrum Disorders; 4: 386-399. [DOI:10.1016/j.rasd.2009.10.007]
11. Vernon, D. Egner, T. Cooper, N. Compton, T. Neilands, C. & Sheri, A. (2003). The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance. Int J Psychophysiol; 47(1): 75-85. [DOI:10.1016/S0167-8760(02)00091-0]
12. Angelakis, E. Stathopoulou, S. Frymiare, JL. Green, DL. Lubar, JF. Kounios, J. (2007). EEG neurofeedback: A brief overview and an example of peak alpha frequency training for cognitive enhancement in the elderly. Clinical Neuropsychologist; 21(1):110-129. [DOI:10.1080/13854040600744839] [PMID]
13. Schwartz, M & Andrasik, F. (2003). Biofeedback: A practitioner's guide. New York: Guilford.
14. Schwartz, M & Andrasik, F. (2005). Biofeedback: A practitioner's guide .4thed. New York: Guilford.
15. Masterpasqua, F. Healey, KN. (2003). Neurofeedback in psychological practice. Professional Psychology: Research and Practice; 34(6): 652-656. [DOI:10.1037/0735-7028.34.6.652]
16. Hill RW, Castro E. Healing young brains. The neurofeedback solution. Charlottesville, VA: Hampton Roads Publishing Company; 2009.
17. Bazanova OM, Aftanas LI. Individual EEG alpha activity analysis for enhancement neurofeedback efficiency: two case studies. Journal of Neurotherapy 2010; 14(3): 244-253 [DOI:10.1080/10874208.2010.501517]
18. Hammond DC. Lens neurofeedback treatment of anger: Preliminary reports. Journal of Neurotherapy 2010; 14(2): 162-169. [DOI:10.1080/10874201003767213]
19. Hammond DC. Neurofeedback with anxiety and affective disorders. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2005; 14(1): 105-123. [DOI:10.1016/j.chc.2004.07.008] [PMID]
20. Hammond DC. What is neurofeedback? Journal of Neurotherapy 2011; 15(4): 305-36. [DOI:10.1080/10874208.2011.623090]
21. JahanianNajafabadi,A.Salehi,M.Rahmani,M.Imani,H.[The Effect of Neurofeedback Training on Reduce of Anxiety]Journal of Research in Behavioural Sciences.2014;11(6):657-663.
22. Carpiniello, B., Baita, A., and Carta, M. G. (2002). Clinical and psychosocial outcomeof patients affected by panic disorderwith or without agoraphobia: results from anaturalistic follow-up study, Eur Psychiatry 17(7), 394-398. [DOI:10.1016/S0924-9338(02)00701-0]
23. Howard KE, Freeman R. Reliability and validity of a faces version of the Modified Child Dental Anxiety Scale. Int J Paediatric Dent 2007; 17(4): 281-8. [DOI:10.1111/j.1365-263X.2007.00830.x] [PMID]
24. Javadinejad S, Farajzadegan Z, Madahain M. Iranian version of a face version of the Modified Child Dental Anxiety Scale: Transcultural adaptation and reliability analysis. J Res Med Sci 2011; 16(7): 872-877.
25. Moore NC. A review of EEG biofeedback treatment of anxiety disorders. Clin Electroencephalogr 2000; 31(1):1-6. [DOI:10.1177/155005940003100105] [PMID]
26. Moore NC. The neurotherapy of anxiety disorders. Journal of Adult Development 2005; [DOI:10.1007/s10804-005-7031-y]
27. Garrett BL, Silver MP. The use of EMG and alpha biofeedback to relieve test anxiety in college students. In: Wickramasekera I,editor.Biofeedback, Behavior Therapy, and Hypnosis. Chicago: Nelson-Hall; 1976.
28. Heidari AR, Saedi S. The effect of relaxation and gradual stress removal accompanied by biofeedback on theanxiety of the students. Journal of knowledge and research in Applied Psychology 2011; 12(3): 4-11.
29. Isotani T, Tanaka H, Lehmann D, Pascual-Marqui RD, Kochi K, Saito N. Source localization of EEG activity during hypnotically induced anxiety and relaxation. Int J Psychophysiol 2001; 41(2): 143-153. [DOI:10.1016/S0167-8760(00)00197-5]
30. Bakhshyesh, A. Diagnosis and treatment of hyperactivity disorder and attention deficit (ADHD). Yazd: pub Yazd uinversity. 2011; p 234. (Persian)
31. Parshad, O. Role of yoga in stress management. The West Indian Medical Journal 2004; 53(3), 191-194.
32. Lancaste T & Linden D. Functional mange resonance imaging (FMRI) based neuro feedback as a new treatment tool for depression. European Psychiatry 2011; 26(1) 934. [DOI:10.1016/S0924-9338(11)72642-6]
33. Galantino, M. L., Bzdewka, T. M., Eissler-Russo, J. L., & Holbrook, M. L. The impact of modified Hatha Yoga on chronic low back pain: A pilot study. Alternative Therapies in Health and Medicine 2004; 10(2), 56-59.
34. Hammond DC. Neurofeedback treatment of depression with the roshi. Journal of Neurotherapy 2000; 4(2): 45-56. [DOI:10.1300/J184v04n02_06]
35. Monastra VJ, Monastra DM, George S. The Effects of Stimulant Therapy, EEG Biofeedback, and Parenting Style on the Primary Symptoms of Attention-deficit/hyperactivity Disorder. Appl Psychophysiol Biofeedback 2002; 27(4): 231-249. [DOI:10.1023/A:1021018700609] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb