مقدمه: سلامت دهان و دندان بخشی از سلامت عمومی بدن به شمار میرود برای داشتن لثهها و دندانهای سالم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است دندانها و لثه سالم برای حفظ زیبایی، اعتماد به نفس، تکلم، عمل جویدن و بلعیدن مهم است. اصلیترین راهکار در این زمینه، اجرای مداخلات ارتقا سلامت و پیادهسازی استراژیهای مختلف آموزش بهداشت، منطبق بر شیوههای جدید یادگیری و استفاده از موثرترین و کوتاهترین راه در جهت رسیدن به هدف ارتقا سلامت دهان و دندان هستند. )1990( روش کار: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش داده بنیاد میباشد. در این روش دادههای جمعآوری شده، بر اساس کد گذاری سه مرحله ایی اشتراوس و کوربین اتحلیل شد. مفاهیم مرتبط به هم، یک محور یا مولفه را میسازند و از دل آنها مقولات حاصل خواهد شد. در نهایت الگوی نظریه از مقولهها شکل میگیرد. مولفه مرتبط با مسائل و چالشهای 14 سطح شامل: 5 مولفه از آن استخراج گردید .یافتههای حاصل از پژوهش حاضر که در 52 مفهوم ابتدایی بود که 122 یافتهها: دادهها شامل بنیادین موجود بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان (شرایط عادی) مانند: تغذیه ناسالم، بیماری ها و دارو ها خاص،رفتار بهداشتی نامناسب مادران، فقر اقتصادی و فقر مولفه مرتبط باتوانمند سازی و ارتقا بهداشت دهان و دندان (عوامل راهبردی) مانند :مداخله از طریق مدارس ، رسانه 11 ،... فرهنگی ، عدم دسترسی به خدمات دندان پزشکی و مولفه مرتبط با تهدیدات 9 ،) مولفه مرتبط با بستر و امکانات ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل زمینه ایی 8 دیداری و شنیداری ، مشاوره فردی ، مصاحبه و...، مولفه مرتبط با بهبود و موفقیتها بهداشت دهان و دندان (پیامدها)، و میتواند اطلاعات 10 و محدودیت ها ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل مداخلهگر)، نسبتاً جامعی را در خصوص تدارک الگوی آموزش و پیشگیری ارتقای دهان و دندان در ایران را ارائه نماید. نتیجهگیری: نتایج پژوهش منجر به تدوین الگوی پارادایمی ارتقا و پیشگیری بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران شد. آموزش، پژوهش داده بنیاد ،
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |